Många människor kommer för att besöka sin domkyrka, lära känna henne. Det är vi noga med att säga till grupper från stiftets alla församlingar: ”Välkommen till din domkyrka.”
Att känna ägarskap och tillhörighet till domkyrkan är något fint. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi alla är gäster. Vi passerar genom henne. Stannar en kort stund eller länge. Lämnar vårt bidrag. Tar emot. Äger henne inte.
Under många år har domkyrkan varit mitt universitet, min arbetsplats, min böneplats, det rum där jag är som allra mest hemma. Erfarenheterna av katedralen och i katedralen har format mig. Tillsammans med andra har jag, likt barnen i inledningen, erfarit Guds närvaro och utforskat döden. Rört mig i det rum som håller om tiden och livet. Från uret som mäter och strukturerar tiden till absiden som är den tunna fosterhinnan mot en större verklighet, bortom tiden. Den mjuka utbuktande formen påminner oss om att vi är i födsloprocess och att tiden endast är en konstruktion.
Det sistnämnda påminner uret själv oss om då och då. Genom att ibland ha en alldeles egen tid. Eller som den gången då klockorna började ringa natten före nyårsaftonen och höll på så ett bra tag, innan de gick att stoppa. Sällan har jag talat med så många journalister en nyårsafton.
En annan gång, då media samlades, var första gången vi hade Tyst dag, endagsretreat i domkyrkan. Intressant att en dag av tystnad kunde väcka så stor uppmärksamhet. Och det var inte helt enkelt att göra intervjuer när kyrkan skulle vara tyst. Intresset bekräftade vikten av att erbjuda ett öppet rum, mitt i staden, med tystnad att stiga in i. Sitta en stund eller hela dagen. Tänka en tanke till slut. Vara i Gud. Låta det inre surret stillna. Dagen är nu tradition, torsdagen före palmsöndagen. Endast i gudstjänsterna ljuder rösten. Kroppens rörelse framkallas denna dag. Att böja sig djupt, falla på knä, röra vid vattnet i dopfunten, öppna sina händer.
Rummets egen, inneboende rörelse har vi förstärkt ibland. I dansprojekt av olika slag. Det senaste i raden genom dansare som i timmar medvetet rörde sig i rummet som en meditation och för att utforska hur koreografin påverkade allas rörelse i rummet. Det som händer i katedralen är mycket kropp, rytm och rörelse. Verkligt även utan ord.
En sak jag tänkt på under åren i katedralen är hur gärna vi människor vill förundras, häpna. Oj, så gammal. Att de kunde redan då! Hur kom stenen hit? Är Jesusbilden i mosaiken verkligen 6 meter? Så många som måste blivit döpta i dopfunten. Vi behöver platser där vi tränar förundran, där vi berörs av det som är större. Likt Mose tar av oss våra skor för vi står på helig mark. Jag har velat värna katedralen som en sådan plats.
Domkyrkan är ett inbett rum. Här firas stiftets största gudstjänst och den minsta. Människor ska veta att vi ber för dem också när de inte är här. Förnimma att bönen och liturgin pågår.
När pandemin härjade i vårt land kom vi fram till vad som var domkyrkans kärnuppgift. Hon skulle vara öppen. Vi behöver henne också i tider av kris. Kunde vi inte göra något annat skulle vi öppna portarna på morgonen och be kl. 12.00 varje dag. Var vi två som var friska i arbetslaget, skulle den ena leda bönen och den andra filma, så att människor skulle kunna be med på nätet. Här vann vi en insikt. Centrum i domkyrkan är bönen. Den ska vi värna och gestalta.
Pandemin är en av de kriser vi levt igenom under mina år som ansvarig i domkyrkan. Under en period fick vi vara maximalt åtta personer i rummet. Gudstjänsterna firades med några få medverkande och strömmades så att många kunde delta hemifrån. I andra kriser söker vi oss samman, gärna i kyrkorna. För att inte vara ensamma. För att dela upplevelsen. Denna kris innebar att vi skulle hålla oss ifrån varandra. Vi ställdes inför nya utmaningar.
I kryptan finns något som minner oss om pandemin. Det är konstglasfönstret som vi tog emot på Trettondedag jul år 2023. Konstnären, Erika Lagerbielke, arbetade med fönstret under pandemin. Då, när vi faktiskt inte visste hur det skulle gå. Arbetet med fönstret var för henne en handling av hopp. Därför fick fönstret just namnet Hopp. Som del av rummet kan det fortsatt förmedla förtröstan till människor efter oss, i situationer vi inte känner eller kommer att möta.
Konstföremål som finns där i sin egen rätt och som på samma gång berör oss existentiellt, som både är historiskt intressanta och personligt och trosmässigt relevanta finns det många av i domkyrkan. Fönstret är ett av dessa. Uret och skulpturen av skelettet fungerade så för barnen. Det spännande uret gav samtidigt en erfarenhet av Gud. Avbildningen av skelettet gjorde det möjligt att utforska döden.
Det går inte att tänka sig domkyrkan utan att samtidigt tänka på konstnärerna. Arkitekterna, stenhuggarna, musikerna, textilkonstnärerna, bildkonstnärerna, författarna, de liturgiska konstnärerna som har byggt rummet. Detta är inspiration för det arbete med konst och utställningar som jag haft förmånen att leda sedan 1996. Från den stora installationen av Carlos Capelán den första sommaren till Peter Fries målningar och skulpturer 2024.