Lunds domkyrka i orange ljus med blå himmel.
Foto: Linda Oskfred

Katedraldag i Domkyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

Som en del i firandet av Domkyrkans 900-årsjubileum välkomnar vi till Katedraldag den 18 mars. Dagen uppmärksammar vad som händer i och runt Lunds domkyrka och vänder sig till alla som är nyfikna på dess långa historia eller vill prova på något av allt det som katedralen har att erbjuda.

Under dagen ges det möjlighet att gå på visningar med olika teman, fråga prästen, delta i körsång, pilgrimsvandra, meditera och mycket annat.

Programmet börjar med en orgelkonsert kl. 10.00 följt av rundvandringar där vi får veta allt möjligt om Domkyrkans olika spännande vrår och hörn och allt det som döljer sig under dess många valv - historia, konst, textilier och inventarier. Efter en presentation av Det astronomiska uret kl. 11.45 håller vi en middagsbön kl. 12.00 följt av visning av orgeln. Därefter ges tillfälle att prova på pilgrimsvandring och att fråga prästen vad du vill!

Klockan 14.00 håller Gunnar Wetterberg, historiker, känd från bland annat På spåret och Fråga Lund, ett föredrag med titeln Katedralen i historia och nutid

Eftermiddagen fortsätter sedan med möjlighet att prova på meditation, sjunga i kör, labyrintvandring och mycket annat. Du kan även få veta mer om bland annat dop och vigsel, om gudstjänster på engelska, kyrkans biståndsarbete och vårt ekumeniska samarbete. Dagen avslutas med en allsångskonsert kl. 17.00 då alla får sjunga med i psalmer till orgel och brasskvartett.

Aktiviteterna äger rum på olika platser i Domkyrkan, i Liberiet, på Domkyrkoplatsen och i Domkyrkoforum.

PROGRAM 18 MARS

10.00 Lördagskonsert, Robert Bennesh

10.45, 11.05, 11.25 Visningar av Katedralen:

• Vårt nya konstglasfönster (kryptan)
  • Kyrkliga textilier (högkoret)
  • Domkyrkan 900 år (mittskeppet)

11.45 Visning av Det astronomiska uret

12.00 Middagsbön

12.20 Visning av orgeln

12.50 Pilgrimsvandring till heliga platser (samling utanför Liberiet)

13.00 Fråga prästen vad du vill (Domkyrkoforum)

14.00 Föredrag av Gunnar Wetterberg