Svenska kyrkan har valt ny ärkebiskop

I den andra och avgörande omgången av ärkebiskopsvalet valdes Martin Modéus till ny ärkebiskop i Svenska kyrkan. Han tas emot vid en gudstjänst i Uppsala domkyrka den 4 december. I Luleå stift var domkapitlet och stiftsstyrelsen röstberättigade.

Nu är det klart, Svenska kyrkan har valt en ny ärkebiskop. Med 59 procent av rösterna är det Martin Modéus som efterträder Antje Jackelén innan året är slut.

I Luleå stift var ledamöterna i stiftsstyrelsen och domkapitlet röstberättigade, 17 personer av 18 möjliga närvarade. Klockan 11.00 öppnade biskop Åsa Nyström valet i Luleå och ledde därefter en kort morgonbön.

Martin Modéus är Svenska kyrkans nya ärkebiskop. Foto: Linköpings stift

– I dag väljer vi ärkebiskop och vem det är blir är det vår uppgift att slå följe med den och bli brobyggare. I dag vill jag be för den person som blir ärkebiskop. Bered honom och bered oss tillsammans, så vi kan vara ett tecken på ditt rike.

Luleå stifts röster
· Martin Modeus: 12 röster
· Johan Dalman: 5 röster

Bishop Graham Usher på besök

I väntan på att klockan skulle bli 12.00 och valet avslutas, fick domkapitlet och stiftsstyrelsen möta biskop Graham Usher från vänstiftet Norwich i England. Under den här veckan är han på sitt första besök i Luleå stift, tillsammans med Sally Theakston, biskopskaplan. De började besöket i Umeå och övernattade i Lövångers kyrkstad.

Bishop Graham Usher, Norwich stift, berättade om sitt arbete. Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Att komma till Luleå stift har varit efterlängtat. Efter kvällsmässa i Luleå domkyrka fortsätter resan norrut till Jokkmokk och Kiruna, för fler möten med församlingsmedarbetare innan gästerna tar nattåget tillbaka till Arlanda.

Läs mer om besöket

Martin Modéus vald till ny ärkebiskop för Svenska kyrkan

I den andra valomgången onsdagen den 8 juni valdes Martin Modéus till Svenska kyrkans nya ärkebiskop. Linköpings stifts biskop Martin Modéus fick 59 procent av rösterna.