De ungas kyrkomöte ger svar på motioner

I helgen genomförde Svenska Kyrkans Unga "De ungas kyrkomöte". Unga från hela landet samlades i Uppsala för att ge sina svar på några av de motioner som kyrkomötet kommer att behandla.

Albin Widmark och Johan Nevanperä deltog från Luleå distrikt. Foto: @skululea

De ungas kyrkomöte (DUK) är ett av Svenska Kyrkans Ungas årliga arrangemang, då representanter från varje distrikt samlas och skriver motionssvar på några av de motioner som lämnats in till kyrkomötet. Det är en viktig mötesplats för att berätta för Svenska kyrkan vad barn och unga tycker om de frågor som ska behandlas.

Från Luleå distrikt, vilket är samma område som Luleå stift, deltog ​Johan Nevanperä, Boden och distriktsstyrelsen, och Albin Widmark, Skellefteå.

"Det har varit en trevlig helg där vi fått träffa massor av trevliga personer och skapa nya kontakter. Även om jag behövde åka styft 90 mil enkel väg så i efterhand är det 100% värt det att göra sin röst hörd och värna om den demokrati vi har.", skriver Johan Nevanperä på distriktets Instagramkonto.

Se fler bilder på @skululea på Instagram.

DUK 2022

De ungas kyrkomöte svarade på 15 motioner till årets kyrkomöte.

Läs motionssvaren