TV4-konserten Strålande Jul spelas in i domkyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

I slutet av november spelar TV4 in den nationella julkonserten Strålande jul i Luleå domkyrka. Den populära konserten med höga tittarsiffror har i flera år kunnat ses på bästa sändningstid på julafton.

I slutet av november samlas artister som Marcus och Martinus, Lena Philipsson, Sven-Ingvars, Loulou Lamotte, Rosa kvartetten samt Kalix barnkör och Luleå kammarkör i Luleå domkyrka för att medverka vid inspelningarna av Strålande Jul.

TV4 spelade in julkonserten i Luleå även för två år sedan, då i Nederluleå kyrka i Gammelstad.
Birgit Lind, affärsutvecklare vid Luleå Business Region, ser flera goda skäl till att bjuda in TV4 igen vilket hon berättar om i en intervju i Norrbottens-Kuriren.

Birgit Lind, Luleå Business Region tv. Produktionsteamet från Leroy Media bestående av tv-producent, ljussättare, teknisk ledning, bildproducent, elektriker och ljudtekniker vid sitt besök till Luleå i oktober då man rekognoserade i Luleå domkyrka.

– Det är både för att Luleåbor får avnjuta konserten och för att få ut platsvarumärket Luleå i nationell tv på bästa sändningstid.

Produktionsteamet Leroy Media från Stockholm besökte Luleå i oktober för att se vilka förutsättningarna är inför inspelningarna av generalrepetitionen och konserten den 21 november.

– Det var trevligt och lätt att jobba här senast så det känns fint att få producera från Luleå igen, säger Bosse Wahlberg, producent.

2021 spelades Strålande jul in i Nederluleå kyrka som ligger i Gammelstad i Luleå.

Stort intresse för konserten

När man spelade in i Nederluleå kyrka 2021 erbjöd man Luleåborna att delta som publik vilket ledde till en rekordsnabb slutförsäljning av biljetterna. När biljetterna till inspelningarna i domkyrkan släpptes måndagen den sjätte november blev scenariot detsamma. Då det är mycket teknik som kamerakranar, ljud- och ljusbord som tillsammans med inspelningspersonal ska få plats i kyrkan och då man även behöver omvandla en del av ytan till artistutrymmen, krymper ytan där publiken kan sitta.

Birgit Lind:
- De 350 biljetterna till konserten sålde slut fort, det tog nog bara fyra minuter men genrepet dröjde lite mer. Det är kul att intresset är så stort.

Om Strålande Jul

Strålande Jul spelas in i Luleå domkyrka den 21 november klockan  16 och klockan 19 varav den klockan 16 är ett så kallat genrep. Konserten sänds i TV4 klockan 20 på julaftonskvällen men kommer även att finnas på TV4 Play för den som vill titta i efterhand.

Här kan du se Strålande Jul som spelades in i Nederluleå kyrka 2021:
Strålande Jul från Luleå (tv4play.se)