Luleå domkyrkoförsamlings lokaler blir sambandscentral under examensveckan

Nyhet Publicerad Ändrad

Onsdag till fredag denna skolavslutningsvecka omvandlas Luleå domkyrkoförsamlings lokaler på Kyrkogatan 7 till en sambandscentral, utgångspunkt, rastställe och eventuell viloplats för överförfriskade ungdomar. - Detta gör vi ett samarbete med bland andra polismyndigheten och socialtjänsten, berättar Mona Eriksson, verksamhetschef i Luleå domkyrkoförsamling.

- Här samarbetar diakoner och pedagoger från vår församling och Nederluleå församling med anställda från socialtjänsten, polisen, kommunen (fältassistenter och socialarbetare), tjejjouren, föräldrasupporten och förhoppningsvis även med föräldrar som slår följe med oss.

Flerårigt samarbete mellan församling och myndigheter

Varje kväll och natt mellan 20-04 kommer Mona Eriksson själv att bemanna expeditionen på Kyrkogatan 7 och det är fjärde året som man kraftsamlar inför skolavslutningen.
- Vi har haft ett så gott samarbete med de olika myndigheterna och just skolavslutningsveckan kan ju vara ett sådant tillfälle då många ungdomar testar alkohol och droger.

Även ytterområden får nattvandring

-När vår personal är ute och nattvandrar dessa kvällar och nätter så kan de snabbt stämma av med polisen om de ser något som väcker oro, vi åker även ut till ytterområdena som Svartöstaden, Gammelstad och Hertsön.
- Vi är ute och rör oss där ungdomarna är och kan se om någon är i riskzon att råka illa ut eller kraftigt överförfriskad så den behöver tas om hand. Kyrkans personal har mycket kontakt med ungdomar, speciellt genom konfirmandgrupperna, så det känns naturligt för oss att möta dem även i skolavslutningssammanhang, säger Mona Eriksso avslutningsvis.