Foto: Alexandra Nyman

Kyrkofullmäktige samlades i Örnäsgården 15 maj

Nyhet Publicerad

34 ledamöter samlades för ett kyrkofullmäktigemöte söndag den 15 maj klockan 1230. På agendan; att godkänna verksamhetsuppföljning för år 2021 och en hållbarhetsredovisning, att delta i en digital miljöutbildning och så gavs det bifall till motionen om en helt ny meditationsstig på Örnäskyrkogården.

Ordförande Margareta Bladfors Eriksson hälsade välkommen till vårens kyrkofullmäktige och förklarade mötet öppnat. Mötessekreterare Birgitta Hörnsten höll upprop och man valde protokolljusterare och rösträknare samt godkände kallelse och kungörelse.

Ordförande Margareta Bladfors Eriksson (tv) och mötessekreterare Birgitta Hörnsten. Foto: Alexandra Nyman

Digital miljöutbildning
Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling, presenterade Svenska kyrkans digitala miljöutbildning under en timme.
- Det är angeläget för kyrkan att arbeta med frågor som rör miljö och hållbarhet och det är viktigt att hela kyrkofullmäktige får ta del av denna effektiva utbildning, sa Mona Eriksson.

Här presenterades domkyrkoförsamlingens vision och pilicy för miljö och hållbar utveckling.

En gripande och tankeväckande hälsning från ett de länder som är mest drabbat av naturkatastrofer, Filippinerna, där det redan råder klimatnödläge, avslutade miljöutbildningen. Patricia Mungcal, från kyrkan i Filippinerna, delade med sig av hur det är att leva med och att varje dag befinna sig i en global miljökris.

Mona Eriksson framför Luleå domkyrkoförsamlings miljöpolicy. Foto: Alexandra Nyman

En föredragning av verksamhetsuppföljningen, som redogör för församlingens verksamhet och ekonomi, gjordes av Birgitta Hörnsten, administrativ chef i Luleå domkyrkoförsamling.

- Trots att vi har haft en pandemi har vi haft väldigt mycket verksamhet, jag är imponerad, sa Yvonne Stålnacke, ledamot.
- Jag vill yrka bifall till att godkänna verksamhetsuppföljningen.

Verksamhetsuppföljning för år 2021 godkändes.

Foto: A Nyman

Kyrkofullmäktige godkände årsredovisningen för år 2021, samt fastställde årsredovisningens resultat- och balansräkning för år 2021.

Birgitta Hörnsten föredrog även den förenklade hållbarhetsredovisningen som ger en bild över hållbarhetsarbetet som görs i församlingen genom att ge några exempel:
- Exempelvis inom social hållbarhet har diakonin haft 3 686 kontakttillfällen för råd, bistånd eller stöd. Inom ekologisk hållbarhet har vi bytt ut fossil diesel mot HVO för krematorieet och maskinparken. Inom ekonomisk hållbarhet gör vi köp via ramavtal vilket gett en besparing på över 900 000 kronor.
- Under 2020 tecknade vi bra miljöval vad gäller energianvändning, vi har minskat våra utsläpp och vi går över till elverktyg i största möjliga mån när det gäller vår maskinpark. Vi har minskat våra flygresor och åker tåg när det är möjligt, vi väljer buss framför bil.

- Luleå domkyrkoförsamling gör ett bra hållbarhetsarbete som är viktigt att lyfta, sa ledamot Helena Geelnard.
- Jag är jätteglad att se hållbarhetsredovisningen, men i media har man bara lyft negativa händelser som strejken och skogsavverkningar. Vi behöver berätta om satsningar på solceller, renoveringar i kyrkor och församlingsgårdar och det fina kring den sociala hållbarheten ser vi jättegärna att de lyfts fram. Sätt fokus på det positiva som kyrkan gör!

Kyrkofullmäktige godkände den förenklade hållbarhetsredovisningen för 2021.

Foto: Alexandra Nyman

Kyrkofullmäktige beslutade även att godkänna årsredovisningen för år 2021, samt att fastställa årsredovisningens resultat- och balansräkning för år 2021. b

Kyrkofullmäktige beviljade kyrkorådets ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.
Man beviljade även ansvarsfrihet för styrelsen för Stiftelsen Ellen och Harald Björnlunds Hem för gamla i Luleå år 2021.

Som sista punkt gav fullmäktige bifall till en motion om att skapa en meditationsstig om att skapa en vandrings- och meditationsstig, som passar alla religioner och icke religiösa med utgångspunkt i biskop Lönnebos frälsarkrans, på Örnäskyrkogården.
- Begravningsombudet Hans Landberg konstaterar att detta inte är ett pådyvlande av kristna symboler, utan kan harmonisera med miljön och upplevas inkluderande samt tilltalande, berättade Birgitta Hörnsten.

- Jag ber att få tacka er för ett bra möte och önskar er alla en fin sommar. Var rädd om varandra, sa ordförande Margareta Bladfors Eriksson, och förklarade mötet avslutat.

Här du läsa mer om hur Luleå domkyrkoförsamling arbetar med hållbarhetsfrågor.