- Det här är ett drömjobb

Nyhet Publicerad Ändrad

Varje sommar anställer Luleå domkyrkoförsamling fyra sommarvärdar som bemannar Luleå domkyrka under juni-augusti. "Tack vare sommarvärdarna kan vi hålla kyrkan öppen hela dagen under sommaren – det bidrar till ökad tillgänglighet", säger Mona Eriksson, verksamhetsledare i Luleå domkyrkoförsamling. Möt tre av värdarna som jobbar i domkyrkan just nu; Alva, Margarita och Elias.

- Jag ser jättemycket fram att få börja jobba på onsdag, säger Margarita Kravtsova, till vardags student i Umeå men som kliver på sitt fyraveckors-uppdrag som sommarvärd i Luleå domkyrka nästa vecka.

Luleå domkyrka håller öppet mellan 09 och 15 varje dag sommartid. De kyrkliga handlingarna som begravningar, dop och bröllop hålls som under resten av året och våra värdar finns på plats i kyrkan även då. Men det är främst mötet med turister som präglar värdarnas arbetstid.

Tyska besökare dominerar

- Vi träffar i snitt 64 människor om dagen som kommit som turister till vår stad och därför vill besöka Luleå domkyrka, men vissa dagar kan det vara än fler, över 90 personer, som gästar oss, berättar Elias Lindh.
- Den största besöksgruppen just nu är tyskar men vi har också mött folk från Schweiz, Finland och USA.

- Det känns bra att prata med turisterna, att svara på frågor och välkomna dem till vår domkyrka, säger Alva Rynbäck.
- Det är ett lugnt sommarjobb men med många möten.

Från vänster; Margarita Kravtsova, Elias Lind och Alva Rynbäck representerar Luleå domkyrka som sommarvärdar juli-augusti 2022.

Värdarna möter turister - och hela kyrkans bredd

Förutom pratstunder erbjuder sommarvärdarna turisterna svalkande vatten eller kaffe med något gott till. Eller delar ut något av infobladen om Luleå domkyrka som nu finns på 7 olika språk.

Mona Eriksson, verksamhetsledare och handledare:
- Sommarvärdarna är jätteviktiga! Tack vare dem kan vi hålla kyrkan öppen hela dagen under sommaren – det bidrar till ökad tillgänglighet.
- Vi ser hur många som kommer in och vill besöka den vackra kyrkan, sitta ner en stund, tända ljus, småprata med någon, söka hjälp - och fotografera!
- Men det är även viktigt då unga får upptäcka allt vad en kyrka och församling kan erbjuda. Under sin arbetsperiod möter de präster, diakoner, vaktmästare, musiker, pedagoger och även administrationen. De får uppleva hela kyrkans bredd.

Mona Eriksson, verksamhetsledare, ger instruktioner till nya sommarvärden Margarita Kravtsova.

Margarita Kravtsova:
- Det här blir min första sommar som kyrkvärd, jag ser fram emot allt! Jag läser till socionom och det finns mycket kopplingar till utbildningen i den här rollen tror jag.
- Det är ett drömjobb!