Kristdemokrater i Svenska kyrkan

Elisabet Bergdal, kandidat i Luleå domkyrkoförsamling, svarar på fyra frågor inför kyrkovalet.

1. Varför ska man lägga sin röst på er?

Kyrkan som har Jesus i centrum präglas av tillit och medmänsklighet där får vi gråta och glädjas tillsammans, därför strävar vi efter ett engagemang som är grundat på folkets övertygelse i stället för politiska åsikter. En positiv kraft i samhället.

Elisabet Bergdal, kandidat för Kristdemokrater i Svenska kyrkan, Luleå domkyrkoförsamling. Foto: Viveka Österman, Veken

2. Nämn tre områden ni vill prioritera de kommande fyra åren.

En levande kristen kyrka för alla familjens åldrar genom exempelvis gudstjänster, körer, musik och utåtriktade verksamheter.
Vi värnar om och står upp för människors unika, lika och okränkbara värde.
Ekumeniken och samverkan med andra organisationer.

3. Varför ska man vara medlem och engagera sig i Svenska kyrkan?

Kyrkan har en central roll i samhället bland annat med utbildad och erfaren personal vid kriser, även flera viktiga traditioner som exempelvis bröllop, begravningar, dop och nattvard samt ett viktigt värde som arkitektur-, kultur- och konstarv.

4. Vad är den största utmaningen för Svenska kyrkans sociala arbete, diakonin?

Att nå ut med Guds kärlek och omsorg exempelvis genom att dela vårt vittnesbörd så att Jesus Kristus kan bli känd och att använda lekmännen så att vi når ut till olika sociala, etniska och kulturella grupper där det finns nöd. Lägerverksamhet även för vuxna.