Arbetarepartiet - Socialdemokraterna

Yvonne Stålnacke, kandidat i Luleå domkyrkoförsamling, svarar på fyra frågor inför kyrkovalet.

1. Varför ska man lägga sin röst på er?

För oss är en kyrka som välkomnar alla oberoende av tro och tillhörighet viktig. Alla ska känna sig välkomna och värdefulla i kyrkan – all verksamhet ska ha ett
inkluderande perspektiv.

Yvonne Stålnacke, kandidat för Arbetarepartiet - Socialdemokraterna, Luleå domkyrkoförsamling Foto: Viveka Österman, Veken

2. Nämn tre områden ni vill prioritera de kommande fyra åren.

Vi vill fortsätta arbetet att tillsammans med andra aktörer i samhället, skapa ett bra Luleå att leva och bo i, ett Luleå där alla får förutsättningar utifrån sina egna
möjligheter.
Vi ser nu tydligt att grupper ställs mot varandra, kyrkan måste tydligt stå upp mot rasism och religionsförtryck. Vara en mycket tydlig röst för medmänsklighet.
Vi vill utveckla det ideella engagemanget och skapa mötesplatser för alla särskilt de ensamma och utsatta.

3. Varför ska man vara medlem och engagera sig i Svenska kyrkan?

Om du vill vara del av en stor gemenskap, dela glädje och sorg. Bidra till att kyrkan finns för gudstjänster såväl som konserter, som stillhet och eftertanke.
Om du vill med ditt engagemang skapa hopp och hjälpa andra, då skall du bli medlem.

4. Vad är den största utmaningen för Svenska kyrkans sociala arbete, diakonin?

Vi ser att behoven av stöd och gemenskap ökar, pandemin kommer att påverka på sätt som vi kanske inte ser ännu. Den största utmaningen blir att räcka till, att klara av att prioritera.