Världsmiljödagen 5 juni

Ljungskile församling har inget arrangemang för att belysa dagen  (förhoppningsvis nästa år) men vi har drömmar och planer för hur vi ska medverka till att förbättra miljön. Miljön, som tillhör allt liv, och som vi människor inte bara har rätt till, utan också en skyldighet att värna – av den enkla anledningen att vi kan. Du kan inte begära att en fiskmås ska värna miljön.

Världsmiljödagen är egentligen varje dag – vi behöver alla varje dag bidra till en bättre miljö i världen. Det kan vi göra på många olika sätt i vardagen.

Man kan också bli månadsgivare till något av Acts krisförebyggande klimatarbeten, där man arbetar för en hållbar försörjning Projekt 122 i Etiopien är en stor framgång.

Församlingen befinner sig nu i fas 2 av miljödiplomeringsprocessen. Vissa saker är påbörjade, man har tex bergvärme i de flesta lokaliteterna, vaktmästeriet byter successivt ut sina maskiner mot mer energisparande varianter, vi har påbörjat arbetet med att värna den biologiska mångfalden, med växtlighet och insektshotell mm.

Jag hoppas att vi ska kunna starta ett matlag för klimaträttvisa, där vi träffas regelbundet och lagar mat efter klimatsmarta, säsongsbaserade recept och att vi vid matbordet för samtal om tron som drivkraft. Vilka drivkrafter har du för att engagera dig i världen omkring dig? Hur kan tron sporra oss att kämpa mot orättvisor, våld, fattigdom och miljöförstörelse?

Inom församlingens internationella grupp pratar vi om att på ett tydligt sätt föra in klimataspekten, både på det lokala och globala planet i vårt arbete.

Nyfiken? Vi behöver bli fler! Hör av dig!