Frimodig kyrka

Vill göra Jesus känd, trodd och älskad

Frimodig kyrka, som är politiskt obunden, vill se en utåtriktad församling som ger sökande människor del av Guds kärlek, förlåtelse och evighetshopp. Fokus för all verksamhet i Ljungskile församling ska vara att göra Jesus Kristus känd, trodd och älskad.

Utifrån församlingens fyra grundläggande uppgifter vill Frimodig kyrka betona:

GUDSTJÄNSTEN ÄR TRONS KRAFTKÄLLA

Gudstjänsten med Kristus i centrum är grunden för kyrkans liv.

Genom att ta människors andliga sökande på allvar och visa dem till den kristna tron och hur den kan växa, byggs en församling där människor förs in i en levande relation med Gud.

Stöd skall ges till alla församlingens kyrkor, församlingshem och Djurhults kapell så att ett rikt och varierat gudstjänstliv upprätthålls.

UNDERVISNING ÄR TRONS VÄXTPLATS

Församlingens verksamhet ska levandegöra Bibelns budskap till vår tids människor.

Arbetet med smågrupper för bibelstudier, omsorg och bön skall uppmuntras. Söndagsskola och alphakurser kan presentera den kristna tron på ett inspirerande sätt.

För att möta ungdomars behov av framtidshopp och vägledning i olika livsval skall arbetet bland barn och ungdom präglas av såväl öppenhet för de ungas frågor som av en tydlig biblisk förankring.

DIAKONI ÄR TRONS HÄNDER

Diakonin ska omfatta kontaktskapande och uppsökande verksamhet för äldre och sjuka och även syfta till att stötta och hjälpa invandrare och flyktingar för att underlätta integrationen i samhället.

Det diakonala arbetet bör stärkas bl a genom att två diakonitjänster upprätthålles.

Den kristna förvaltarskapstanken bör ta sig uttryck i ett aktivt miljöarbete.

MISSION ÄR JESU UPPDRAG TILL SIN KYRKA

Frimodig kyrka önskar att Svenska kyrkan skall växa i frimodig kärlek till och förtroende för Guds ord, i omsorg om och öppenhet mot människor, i ökat ansvarstagande för hela skapelsen och i en iver att föra allt fler till en levande relation med Jesus Kristus.

Vi vill verka för att missionsuppdraget tydliggörs och att nya former att nå ut med evangeliet utvecklas.

Genom en respektfull och ansvarstagande ekumenik vill vi föra en dialog med andra kristna kyrkor och samfund.

Tre frågor till frimodig kyrka

1. Hur ser er nomineringsgrupp på kyrkans roll i samhället?

- Kyrkan bör samverka med alla krafter av god vilja. Utifrån det glada budskapet om Jesus Kristus ska man vara en utsträckt hand till människor, som kämpar med ensamhet, sjukdomar och frågor om livets mening.

2. Ge ett exempel på hur kyrkan kan vara relevant för människor som bor i Ljungskile församling?

För att vara verkligt relevant behöver vi som kyrka vara tydliga med vad vi tror på och kommunicera tro, hopp och kärlek till alla människor, i ord och handling. Kyrkans budskap om hopp och upprättelse från livets början och till livets slut är högst relevant i vår tid.

3. Vilken är församlingens största utmaning de kommande åren?

Att Guds helige Ande får vägleda församlingen så att människor har möjlighet att få ett andligt hem genom gudstjänstgemenskap och mötesplatser, där det kristna budskapet förmedlas på ett sådant sätt, att det blir relevant för vår tids människor.

Kontakt

FRIMODIG KYRKA | c/o Kjell Svenungsson | 0703 28 93 27 | kjesve@telia.com | www.frimodigkyrka.se