Coronaviruset och Ljungskile församling

Ljungskile församling anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset, vilket innebär en hel del förändringar i våra verksamheter och gudstjänster.

Våra verksamheter

Barn- och ungdomsverksamheten har varit igång hela våren. All verksamhet för äldre har däremot legat vilande. Vi har inte haft några gudstjänster i kyrkan, utan har spelat in gudstjänsterna. Dessa kan du se här på hemsidan under ”Inspelade gudstjänster”.

Från o m 2 juni öppnar vi för sommarcafé i Hemgårdens trädgård i Ljungskile. Dit är alla välkomna! Vi sitter ute och håller avstånd! Är det dåligt väder ställer vi in.

Vi har gudstjänster i kyrkan - till att börja med blir det endast i Ljungs kyrka - från och med juni månad. Dock gäller fortfarande att hålla avstånd. Vi har därfö markerat ut sittplatserna i kyrkan. Och vi serverar inget kyrkkaffe.

Aktuell information om coronaviruset

Risken för smittspridning av coronaviruset i Sverige bedöms som mycket hög. Folkhälsomyndigheten uppmanar människor med symtom att undvika sociala kontakter för att inte smitta andra.

• Stanna hemma om du känner dig förkyld, har feber eller andra symtom
  • Stanna hemma så länge du känner dig sjuk. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går ut
  • Du som är över 70 år uppmanas att begränsa dina kontakter med andra människor så långt som möjligt under en tid framöver. Det gäller även om du känner dig frisk
  • Undvik att besöka äldre människor om det inte är helt nödvändigt, även om de är friska. Undvik onödiga besök på sjukhus och äldreboenden

*  *  *  *  *

Hur mår du?

Känner du att livet är svårt just nu, kanske är du ensam eller orolig, kanske behöver du hjälp t ex med att handla mat? Ljungskile församling finns här för dig! Även om vi inte kan träffas så kan vi prata med varandra på telefon.

Vi finns till för varandra - vi finns till för dig, antingen du är ung eller äldre!

Välkommen att höra av dig!

Inger Nilsson, diakoniassistent 0522-999 86

Thomas Hjelm, diakon 0522-840 10

Yngwe Svensson, präst 0522-999 84

Magnus Nordström, präst 0522-339 53

Karin Coxner, kyrkoherde 0522-999 82

”Gud, du som är nådens och modets Gud, vi ber om din hjälp i den tid då sjukdomen sprider sig över vår värld och vårt land.

Vi kommer till dig med rädsla, vilsenhet och bön om kraft, med vår oro för anhöriga och vänner som bor i utsatta områden.

Särskilt ber vi för alla människor på flykt, som är i svåra situationer och med alltför litet skydd för kropp och hälsa.

Vi ber för alla som arbetar i vården. I nödens tid, låt våra handlingar vara en del av svaret på våra böner”.

Bön av Martin Modéus, biskop i Linköpings stift