Foto: Karin Wall Källming

Barn- och ungdomskörer från Linköpings stift i rörelse

Nyhet Publicerad

Barn- och ungdomskörer från Linköpings stift deltar i ett kreativt projekt där de själva är med och skriver musik. Den 21 april blir det final med en föreställning i Linköping.

BUS, det låter lite vilt och besvärligt, men är i själva verket ett nätverk för mötesplatser för barn och ungdom som sjunger i kör. BUS står för Barn och ungas sång och består av körledare från Linköpings stift som träffas till både tankesmedja och konkret planering.

Ett spår är ”Kör i rörelse”. Biskop Martin Modéus lanserade i sitt och hela stiftets herdabrev ”Kyrka i rörelse – 7 rörelser för levande församling”.

Dessa sju rörelser tog BUS fasta på och tänkte att barn är kreativa i text, musik och rörelse, det borde kunna bli sånger, ja rent av en hel föreställning. Så BUS drog igång skapandeprojektet ”Kör i rörelse för barn och ungdomar 9–20 år”.

Först ledarutbildning i november 2017. 20 körledare fick redskap för att kunna ta till vara kreativitet med text, musik och rörelse. Kursledare var Anci Hjulström, Göteborg, och Anna Gullman, Vadstena, en rutinerad kombo i scenisk och skapande kör.

Körledarna fick i läxa att med sina respektive körsångare arbeta fram text och melodi och skicka in allt från fragment till nästan färdiga låtar till Anci och Anna. Fokus låg på första rörelsen: Hållningen – från missmod till hopp. Av bara farten blev det en del av sjätte rörelsen: Möjligheterna – från enhetlighet till mångfald.

Den 3 februari var det dags att lära sig de nya sångerna och hitta rörelser tillsammans. Vi sjöng också redan utgivet material som man övat på hemma i kören. 50 sångare från sex församlingar var anmälda.

Det blev hur spännande som helst, både musikaliskt och vädermässigt. Mycket snö. Hur många skulle kunna ta sig till Skäggetorpskyrkan i Linköping? Kyrkomusikern Helena Thorstensson och undertecknad fick skotta oss in i kyrkan. Drygt 30 kom och det blev en fantastisk dag med kreativa barn och ungdomar. Det sjöngs och hittades rörelser och sattes ihop. Anci Hjulström instruerade och Anna Gullman hade färdigställt melodier och trixat till bra arrangemang. Noten på sidan här intill är ett exempel.

Anna och Anci sätter nu ihop materialet till en föreställning, ”Kör i rörelse”, den 21 april kl 17 i Skäggetorpskyrkan.

Så mycket kreativitet det finns att ta till vara!

Text och foto: Karin Wall Källming

De sju rörelserna i biskop Martin Modéus herdabrev:

Första rörelsen: Hållningen – från missmod till hopp

Andra rörelsen: Kyrkotillhöriga – från brukare till bärare

Tredje rörelsen: Församlingsbilden – från verksamhetsproducent till gemenskap i liv

Fjärde rörelsen: Anställda – från utförare till möjliggörare

Femte rörelsen: Verksamheten – från uppdelning till generationsöverskridande

Sjätte rörelsen: Möjligheterna – från enhetlighet till mångfald

Sjunde rörelsen: Gudstjänsten – från fokus på gudstjänstens ordning till fokus på gudstjänstens gemenskap

Info vid noten
Detta är en av sångerna från projektet Kör i rörelse. Noten får användas fritt av Kyrkokörjournalens prenumeranter.

Text: Diskantkör från Johannelund Musik: refräng från Johannelund, övrig musik och arr: Anna Gullman 2018