Nya präster till Linköpings stift

Larz Netz, Eva Williams, biskop Martin Modéus och Göran Bondesson,. Foto: Daniel Lönnbäck

Söndag 20 januari togs tre nya präster emot i Linköpings domkyrka. Det skedde vid en mottagningsmässa ledd av biskop Martin Modéus.

De tre nya prästerna är Göran Bondesson, Linköping; Larz Netz, Rimforsa och Eva Williams, Norrköping. Eva Williams är sedan tidigare prästvigd i den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Göran Bondesson och Larz Netz är sedan tidigare ordinerade pastorer i Svenska Missionsförbundet, nuvarande Equmeniakyrkan.

Eftersom alla tre är ordinerade/vigda skedde ingen prästvigning utan de välkomnades vid en festlig mottagningsmässa i domkyrkan.

Efter söndagens mottagningsmässa kommer de tre prästerna att under ett år tjänstgöra som pastorsadjunkter. Därefter är de behöriga att söka tjänst i Svenska kyrkan.

Göran Bondesson ska arbeta i Vist-Vårdnäs pastorat och Larz Netz i Ydre pastorat. Eva Williams ska dela sin tid mellan sjukhuskyrkan i Norrköping och Borgs församling. Vid sidan av sina arbeten kommer de att komplettera med studier på Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Vilka är de?

Göran Bondesson
”Jag har varit pastor i över 25 år i Svenska Missionskyrkan som sedan blev Equmeniakyrkan. Där har jag haft olika tjänster, till exempel församlingsförsamlingsföreståndare i bland annat Sorunda, ungdomspastor i Växjö och generalsekretare i Equmenia. De senaste tre åren har jag varit pastor i Lambohovskyrkan (en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och Missionskyrkan i Linköping) i Slaka-Nykils pastorat. 2017 utbildade jag mig till folkhögskolelärare och fick förmånen att praktisera och vikariera på Vadstena folkhögskola.

Som präst i Svenska kyrkan ser jag fram emot mötet med alla människor och att i de kyrkliga handlingarna få vara nära i glädje och sorg i livets alla skeenden. Det ska bli spännande att jobba tillsammans med andra anställda i olika yrkesgrupper och frivilliga med gudstjänster och andra verksamheter och mötesplatser i församling. Det jag alltid tyckt varit speciellt roligt i församlingstjänst är predikan, undervisning och utvecklingsfrågor”.

Larz Netz
”Jag bor i Rimforsa sedan 20 år tillbaka tillsammans med min fru Annchi och ett av våra fyra barn. Vi tänkte nog att vi skulle bo här i några år bara. Men närheten till vattnet och naturen har fått oss att stanna.

Jag utbildade mig till pastor på 1990-talet inom Svenska Missionskyrkan. Min första tjänst var som gatupastor i Linköping. Därefter har jag arbetat som församlingspastor men också som enhetschef inom Linköpings Stadsmissions arbete för barn och unga. Nu senast har jag arbetat inom elevhälsan i Kinda kommun och som terapeut på ett behandlingshem för spelberoende.

Jag har hela livet arbetat nära människor. Jag ser fram emot att som präst få arbeta med psykisk-, social-, andlig- och existentiell hälsa där vi får vila i att ytterst vilar allt i Guds händer”.

Eva Williams
”Jag är ålänning och prästvigd i evangelisk-lutherska kyrkan i Finland i maj 2018. Jag bor numera i Norrköping med sambo och bonusbarn, mina vuxna barn finns på Åland och i Vasa.

Jag började arbeta inom diakonin 2004 (diakonvigd 2008), i huvudsak på Åland men under tre år (2015-2018) i S:t Johannes församling i Norrköping.

Jag kommer att arbeta halvtid som sjukhuspräst på Vrinnevisjukhuset och halvtid som pastorsadjunkt i Borgs församling.

Jag hoppas att som präst vara en medvandrare för församlingsbor när det behövs, i glädje och i sorg. Jag vill möta människan i vardagen. Där vill jag leva evangeliet till konkret förståelse över att vara kristen”.