Äldre kvinna med kortklippt vitt hår står framför grå stenvägg i domkyrkan. Bakom hennes syns solen reflektera ett glasfönster.
Foto: Katarina Sandström Blyme

Grattis Gerd Lantz!

Domkyrkoprofil får Martin Lönnebos kulturstipendium

Martin Lönnebos kulturstipendium för år 2019 har tilldelats Gerd Lantz. Hon mottog stipendiet, som är på 10 000 kr, vid stiftsfullmäktiges möte i Linköping den 16 oktober.

Gerd Lantz är utbildad lärare och diakon och har varit verksam som pedagog och diakon i Svenska kyrkan. 2011 gick hon i pension men är fortfarande verksam som guide i Linköpings domkyrka. Hon utbildar dessutom nya guider.

- Så skojigt att uppmärksammas på det här viset. Det behövs i dessa tider av pandemi, det har inte varit någon rolig tid, säger Gerd som sedan i våras inte genomfört några guidningar på grund av smittoläget.

Hennes guidningar brukar ha olika teman. En av dem heter "Kvinnorna i domkyrkan".

- Det finns många kvinnliga konstnärer representerade, till exempel Charlotte Gyllenhammar med sin skulptur "Uteliggaren". Sedan finns alla kvinnor i kyrkans bibliska motiv. Jag hinner inte med alla på en visning.

Gerd har också även andra kulturgärningar på sin meritlista. Hon var med och startade Linköpings operagrupp Figaro 1979. Hon var regissör där i många år och deltar fortfarande vid föreställningarna som konferencier och värdinna.

Vad ska du göra för stipendiepengarna?
- Jag kommer att köpa litteratur som rör domkyrkan. Sedan tänkte jag göra resor till de två domkyrkor i Sverige som jag ännu inte sett, domkyrkorna i Härnösand och Västerås.

Motiveringen till stipendiet lyder:

”Gerd Lantz arbete med att synliggöra det kristna budskapet som de olika verken i domkyrkan förmedlar är förutom en kristen gärning även en stor kulturgärning. Hennes mångåriga arbete med att utbilda guider som finns på plats för att dagligen visa domkyrkan under besökssäsongerna är också det en förlängning av denna kulturgärning.”

Läs om stipendiet och tidigare stipendiater