Foto: Hanna Dahlström

Många kom för att lyssna till Tomas Sjödin

Den som hittar sin plats tar ingen annans. Så lyder titeln på en av hans böcker, och det var också rubriken på det föredrag han höll i Lindesbergs församlingshem onsdagen den 4 april.

Två gånger per år bjuder Linde bergslags församling in till LivingRoom, en föreläsningsserie där namnet är dubbeltydigt, det står för både vardags-rum och livs-rum.

Det brukar alltid vara ett stort intresse för föreläsningarna, och så var det också den här vårkvällen. 140 personer kom till församlingshemmet och hälsades välkomna av Ing-Marie Näslund, den präst i församlingen som ansvarar för LivingRoom-föreläsningarna.

Tomas Sjödin är pastor, föreläsare och författare. Han har skrivit ett tiotal böcker, bland annat med titlar som Det är mycket man inte måste och Det händer när du vilar. För många radiolyssnare har han också blivit en välkänd röst som återkommande värd för Sommar och Vinter.

År 2016 kom boken Den som hittar sin plats tar ingen annans. Så här beskriver han själv bakgrunden till temat:

- Jag hade passerat femtio med god marginal, skrivit mer än tio böcker, hunnit vara församlingspastor i trettio år, fått tre barn och förlorat två av dem, sörjt och lärt mig leva med saknad innan jag insåg att själva poängen med att vara människa är att hitta sin plats. Den plats som nästan kan finnas var som helst i världen, men som gör att drömmar gradvis uppfylls, mening skapas och känslan av att finnas till för någon annan infinner sig.

vill möta människors längtan med respekt

Ing-Marie Näslund, präst i Linde bergslags församling, beskriver tanken med föreläsningarna:

- Vi vill erbjuda intressanta föreläsningar om aktuella, men framför allt viktiga ämnen. Det handlar om livsfrågor, ofta från ett kristet perspektiv, men kanske inte alltid med ett traditionellt språk. Man ska kunna komma till LivingRoom om man är intresserad av livets många dimensioner, oavsett om man har bestämt sig för kyrkans väg eller inte.

Det har varit många föreläsare genom åren – bl.a. Ylva Eggehorn, Ingela Agardh, Atle Burman, Lars Adaktusson, Olle Carlsson, Anna Lindman, Annika Östberg, Jonas Helgesson, Elise Lindqvist, Göran Skytte, Patricia Tudor-Sandahl och Anna-Lena Joners Larsson.

- Föreläsningarna ska stimulera till eftertanke om sådant som är viktigt för vardagen och livet, i en avslappnad och vardaglig miljö med rymd för tanken. Och därför står det alltid en röd fåtölj och ett litet bord med en ros på scenen, för att ge vardagsrums-känslan.

- Vi vill genom dessa föreläsningar visa vad vi som kyrka står för, och samtidigt möta människors längtan med respekt. Och det gör vi genom att inbjuda olika föreläsare från olika genrar. Vår förhoppning är att de här kvällarna kan innebära ett sätt att våga fråga efter Gud på ett nytt sätt.

Foto: Hanna Dahlström
Tomas Sjödin och Ing-Marie Näslund. Foto: Hanna Dahlström