Foto: Maria Lindstedt

Noas ark blev plats för lekparksinvigning

Ett lyckat lokalt samarbete har skapat en lekpark som tilltalar många sinnen. Generationsparken i Lindesberg invigdes på Lindedagen den 8 maj med tal och ballongbandsklippning, allt uppepå Noas ark.

Centrala Lindesberg har äntligen fått en lekplats som inbjuder till kreativitet och lek. Här kan nu lyssnas, grävas, pumpas, åkas, svingas, klättras, gungas, balanseras och så vidare med de olika lekredskapen som har formen av klätterhus, gunga, jätteöron och en humsten (där man ska hitta en vibrerande ton).

När parken skulle planeras beslutade Linde bergslags församling att tillsammans med Rotary i Lindesberg köpa in ett lekredskap i form av Noas ark. Rotary hade genom flera års arrangerande av Lindedagen samlat in pengar som man ville ge tillbaka till kommuninnevånarna på lämpligt sätt, och för församlingen blev detta ett utomordentligt tillfälle att ge barn och familjer en samlingsplats intill kyrka och församlingshem. På Lindedagen visas ”det mesta av det bästa” av företag, föreningar, ideella organisationer, myndigheter med mera, utefter den vackra Strandpromenaden invid Lindessjön. I år passade man på att inviga den färdigställda lekplatsen.

Djurklädd personal

Dagen till ära bjöd Linde bergslags församling alla barn på saft och tigerkaka. Församlingens medarbetare var utklädda till olika djur såsom kanin, rådjur, varg och tiger. Kyrkomusiker Agnes Falk ledde delar av barnkören i några sånger från kommande musikal I samma båt - om Noas ark som ska framföras i Guldsmedshyttans kyrka den 19 maj tillsammans med musikalartist Andreas Gyllander. Prästen Gunilla Skottsborg var utklädd till Noa och fick svara på kluriga djurfrågor. Till exempel fick vi veta att det var ”huggormen som hjälpte till att hugga allt timmer till arken”.

Kvartetten som invigde

Själva invigningen skedde alltså uppe på Noas ark, och ballongbandklippningen blev en härlig syn, där djurballonger dansade i vinden. Sven Carlsson från Rotary, kyrkoherde Monica Wallsten, kommunstyrelsen ordförande Irja Gustavsson och Arne Tschentscher från Samhällsbyggnad Bergslagen försökte få styr på bandet inför den gemensamma klippningen.

Så som det ska vara när en lekpark invigs, pågick leken intill talarna. När ballongsnöret var klippt och talen framförda, tog flera av talarna den snabbaste vägen ned, nämligen via rutschkanan, och fick publikens jubel och applåder.

Församlingen bjöd på saftkalas

Sedan blev det gratisfika för barnen. På församlingshemmets bottenvåning stod en glassvagn där en utklädd glasstillverkare, bonden Björn Johansson, sålde krämig fårglass. Den diakonala verksamheten S:t Mary smygstartade uteserveringen och sålde kaffe med dopp. Glasscaféet öppnar här för säsongen den 26 juni.

Barnverksamhetens medarbetare Carina Östling och Katarina Wester erbjöd djurstämplar på barnen.

Under fyra timmar pågick själva Lindedagen med samtal, mingel, tävlingar och uppträdanden i Oscarsparken. Församlingen hade ett bord intill promenadvägen och delade ut information om bland annat sommarens pilgrimsvandring till Arboga. Här fanns även ”träffa-prästen-tavlan” som alltid lockar många skratt och kast. På tavlan, som föreställer en busig präst (Gunilla Skottsborg), finns olika stora hål att kasta bollar igenom.