Föredrag om Karin Larssons textilkonst

Nyhet Publicerad

Välkommen till Lindesbergs församlingshem torsdagen den 22 mars klockan 14 då författare Elisabeth Svalin Gunnarsson berättar om textilkonstnär Karin Larsson (född Bergöö).

Karin Bergöö var född i Örebro men uppväxt i Bergööska huset i Hallsberg. Hon visade tidigt konstnärliga anlag.

Efter studier bland annat på Konstakademien i Stockholm, reste hon till Paris för att fortsätta måla. Där träffade hon konstnärskollegan Carl Larsson. De gifte sig och flyttade så småningom till Sundborn utanför Falun.

Karin Larsson designade och vävde en stor del av de textilier som fortfarande finns i Carl Larsson-gården.

Tillfaller årets fastekampanj

Det är Linde bergslags församlings Internationella grupp som initierat föreläsningen som börjar klockan 14 torsdagen den 22 mars.

Det kommer att finnas servering och intäkterna skänks till årets fastekampanj.