Berättarföreställning om Lina Sandell

Sommarkonsert 10 juli i Lindesbergs kyrka om kvinnan som skrev några av våra mest älskade psalmer.

Den 10 juli kl. 19 gästas Lindesbergs kyrka av musikteatergruppen Unna som bjuder på en musikalisk berättarföreställning om vår kanske mest älskade psalmförfattarinna Lina Sandell.

Med psalmer som Blott en dag, Tryggare kan ingen vara och Bred dina vida vingar har hon gjort ett djupt intryck i våra hjärtan.

Musikteater Unna har i samarbete med musikern och skådespelaren Susanne Lind och folkmusikduon Anda skapat en väv av berättande och musik. Publiken får följa Linas liv och tankevärld genom hennes sånger och upplevelser som till slut gjorde henne till en av Sveriges största musikexporter.

Föreställningen bygger på Andas konsertprogram: Lina Sandell i folkmusikalisk dräkt.

Om Lina Sandell

Lina Sandell var redaktör vid makens Oscar Bergs bokförlag i Stockholm. Hon författade texter framför allt för söndagsskolornas bruk och utgav bland annat Berättelser för söndagsskolan, Samlade sånger, kalendern Korsblomman.

Från 1889 var hon redaktör för Evangeliska fosterlandsstiftelsens uppbyggelsetidskrift Barnens vän. Hon skrev över 1700 dikter, bland andra Tryggare kan ingen vara, Blott en dag, Bred dina vida vingar samt Jag kan icke räkna dem alla.

I barndomshemmet Fröderyds prästgård finns idag ett litet museum, Lina Sandellgården. I dess trädgård, under den trehundraåriga asken där hon satt när hon skrev sina alster, finns Axel Wallenbergs staty av Lina Sandell. Den restes 1953, vid femtioårsminnet av hennes bortgång.

Entré

Entréavgiften till konserten är 50 kronor. Barn under 15 år går in gratis.

Se sommarens konsertprogram 2018.