Babykonsert

En stund för dig och ditt barn och för alla sinnen

Att kombinera olika sinnesintryck som syn, hörsel, känsel, lukt och smak främjar inlärning hos alla och även riktigt små barn. Vem reagerar inte på doften av en ros eller smaken av en jordgubbe? Att få uppleva nya intryck och höra sång och musik tillsammans med mamma eller pappa känns ju dessutom tryggt.

Babykonsert med sinnesvandring

Sofia Lirkas Foto: Ingrid del Castillo

Det finns ju många musik- och sångstunder som vänder sig till både vuxna och större barn. Däremot är det kanske inte lika vanligt att man utformar en  konsert med små barn från 0 till 1 år som målgrupp.  Sofia Lirkas, diakon i Leksands församling, har hämtat konceptet från församlingar i Stockholms stift.

I februari 2017 ordnades första babykonserten i Musikens hus i S:t Persgården. Många föräldrar tyckte att det var en fin upplevelse värt en repris.

Kort program med olika inslag

Babykonsert

Mammor och pappor  sitter på golvet med sina små i famnen. Runt om i rummet som är smyckat med hjärtformade ballonger. Stunden inleds med  att Sofia går runt och ringer i en liten klocka. Klangen är spröd och flera av de små tittar upp. Hela programmet är kort cirka 50 minuter,  men fylld av olika inslag.  Färger, toner och rörelse sker i rummet. Kantorn Fumio Okino spelar på olika instrument  och barnverksamhetens ledare sjunger och rör sig inför de församlade på golvet. När man  kommer till gamla välkända barnvisor blir det naturligtvis allsång. Efter musiken och sången får alla som vill, vandra runt med barnen i famn till olika stationer i rummet. En ros, en basilikaplanta, vatten i en skål , en spegel  och frukt  sätter fart på alla sinnen.  Barnen är naturligtvis för små för att få i sig  större fruktbitar men att ändå få känna smaken av en  jordgubbe  går ju för sig. Därefter avslutas stunden med ett gemensamt fika för den som vill.