Foto: Pexels

Ramprogram

Här hittar du hålltider för de båda dagarna.

TORSDAG 7 NOVEMBER

8.30–10.00 Fika och registrering
10.00–12.10 Inledning med bl.a. Leif Stinnerbom, konstnärlig ledare och regissör för Västanå Teater, Anna Blåder, illustratör och Niclas Blåder, stiftsprost i Stockholms stift
12.10–13.00 Lunch: Varmrökt lax från Lillängshamnen, citronmarinerad råkost, dillstuvad potatis. All specialkost serveras på plan 3.
13.00–15.50 Valbara seminarier från Dela tro-dela livs delsatsningar
14.00-15.00 Kaffe
16.00–16.30 Gemensamt program: ”Lyssna – beröras – dela”, Esbjörn Hagberg, biskop

18.30-21.00 Festivalkväll. En kväll i röda, rosa och orangea toner med berättandet i centrum. Ni bjuds på plockmat, magi, musik och pyroteknik. (Lokalen stänger 22.00.) Tapas tallrik: Västerbottenspaj med kräftskagen. Tjälknöl på crostini och hjortronkräm. Gubbröra på Karlstad CCC:s vis på rågbröd. Rökt älgröra smaksatt med äpple och rosmarin serveras i en krustad.

21.30 Uruppförande! Nykomponerad Dansmässa ”Den Stora Berättelsen” i Domkyrkan. Hans Kvarnström, Pär Jorsäter, Cecilia Hardestam, Anders Göranzon och musiker ur Wermland Opera medverkar.

FREDAG 8 NOVEMBER

​7.00 KCCC öppnar
7.45 Live-podd: Pedagogiska rummet med några av våra gäster: Sofia Wadensjö Karén, VD Utbildningsradion, Maria Olson, professor i ämnesdidaktik, Jesper Svartvik, stiftsteolog, och Sören Dalevi, biskop. Samtalsledare: Dag Tuvelius. Plan 5.
8.30 Inledning, morgonbön
8.40-9.00 Programmet Lärande och undervisning . Sören Dalevi, biskop
9.15-10.00        Valbara föreläsningar:

1.      Den pedagogiska utmaningen. Sören Dalevi, biskop.

2.      Att greppa och att ana. Att få grepp om den kristna trons innehåll är nödvändigt, liksom att lämna plats för det outsägliga och bevara utrymmet där svaren bara kan anas. Hur gör man?  Cristina Grenholm, kyrkosekreterare.

3.      ”Faith: Taught or Caught?” (föreläsningen är på engelska). Kan man lära någon annan att tro? Stephen Cottrell, bishop of Chelmsford.

4.      Karlstadmodellen i teori och praktik. När Johannes och Jonna Wikström fick en dotter med Downs syndrom var deras största farhåga att dottern inte skulle kunna kommunicera. När de kom i kontakt med Karlstadmodellen föll pusselbitarna på plats, en efter en. En föreläsning om språkutveckling, nätverk, strukturerad lek och framtidstro.

10.15 -12.30 Fördjupningsspår för berättandets olika vägar
12.30–13.15 Lunch: Sesamkryddad tzay, wokade grönsaker, ingefära och koriandersås, nudlar i box (varm). All specialkost serveras på plan 3.
13.15–13.30 Samling för promenad till Domkyrkan
13.50–15.00 Festmässa. Kyrkkaffe av Ungdomsbussen.