Drop-in-vigsel

Störst av allt är kärleken och att fira den behöver varken kosta särskilt mycket tid eller pengar. Fria till din partner, få ett JA, beställ hindersprövning och kom till vår drop-in-vigsel. Svårare är det inte!

Du vet det där som aldrig blir av, som ni pratat om så många gånger men inte fått till? Som kan göras på tusen olika sätt med hur många gäster som helst?
Vi vet hur svårt det kan vara och därför vill vi göra det extra enkelt att fokusera på det som är viktigast. Er livslånga kärlek.

Den 11 maj 2024 10.00-15.00 bjuder vi därför in till Drop-in-vigsel i romantiska S:t Ibbs kyrka på Ven! Vi står för präst, musiker, bröllopsvittnen, kyrka och alkoholfritt bubbel efteråt. Ni behöver bara ta med giltig legitimation och giltig hindersprövning från Skatteverket i Sverige så sköter vi resten.

Kom ihåg att minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan!

Inte medlem än? Bli det här!

...jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt...

VAD BEHÖVS?
Att ni har med giltig hindersprövning och giltiga id-handlingar, samt att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan.

FÅR VI VÄLJA PRÄST?
Det är flera präster som arbetar och ni får välja mellan dessa i den mån det är möjligt. Det beror bland annat på hur många som kommer samtidigt.

MÅSTE VI HA BRÖLLOPSKLÄDER?
Nej, ni får ha precis vilka kläder ni vill. Det viktigaste är att ni känner er bekväma i ert val. Det är er dag!

HUR ANSÖKER VI OM HINDERSPRÖVNING?
Gå in på skatteverket.se och skriv in hindersprövning i sökrutan så hittar ni informationen (och blanketten) ni behöver. Handläggningstiderna kan variera så ansök så snart som möjligt!

FÅR VI HA MED OSS GÄSTER?
Ja! Däremot vet vi inte riktigt hur många som kommer så ni får ha överseende om det blir trångt.

VILKEN MUSIK KAN VI VÄLJA?
Vi har begränsat valet av musik. Det ni kan välja är två psalmer och utgångsmusik. Det finns möjlighet att välja på nedanstående stycken:

Ingångsmusik

• Bröllopsmarsch från Ven

Utgångsmusik

• Bröllopsmarsch ur en Midsommarnattsdröm - Felix Mendelssohn
  • Brudkör ur Lohengrin - Richard Wagner
  • Prince of Denmarks march, (A trumpet voluntary)-  J Clarke
  • För kärlekens skull - T Gärdestad
  • Aldrig ska jag sluta älska dig - Gardell
  • Kärleksvisan - Sarah Dawn Finer
  • Du är allt - Sonja Alldén
  • Flicka från Backafall

Psalmer

• Psalm 21 ”Måne och sol”
  • Psalm 84 ”Vi lyfter våra hjärtan”
  • Psalm 200 ”I denna ljuva sommartid”
  • Psalm 201 ”En vänlig grönskas rika dräkt”
  • Psalm 289 ”Guds kärlek är som stranden”
  • Psalm 411 ”Gud har omsorg om vårt släkte”
  • Psalm 791 ”Du vet väl om att du är värdefull”

Vad händer när vi kommer till kyrkan?

Ni välkomnas och lämnar in hindersprövningen. Ni bli då tilldelade en tid och får sedan i turordning prata med präst och musiker.

Efter vigseln skålar vi i alkoholfritt bubbel och vill någon kasta rosenblad eller blåsa såpbubblor så är det fritt fram!

Här kan du läsa mer om våra tidigare drop-in-vigslar!

S:t Ibbs kyrka

Att Ven är en underbar ö som man gärna återvänder till är det många som upptäckt.

andra saker vi tror att du kan vara intresserad av

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om ett och annat att tänka på.