Foto: Sven Alfredsson

Föreläsning om kyrkogårdens arkeologiska fynd

Föreläsningen ges den 25 augusti 13.00 i Regionmuseets hörsal. Gratis biljett hämtas i regionmuseets reception.

Välkommen till att ta del av ett spännande informationsföredrag om de pågående arkeologiska fynden runtom kyrkan. De omfattande utgrävningarna som ägt rum under de senaste månaderna på kyrkogården runt Heliga Trefaldighets kyrka har kastat nytt ljus över kyrkans historia och stadens invånare.
Arkeologen Fredrik Larsson, projektledare för utgrävningen, kommer lägga fokus på historiska källor kring kyrkan i kombinationen med de arkeologiska resultat som vi har fått. Sedan kommer arkeologen Claes Pettersson att berätta om utgrävningen av Prästgården som låg på platsen för nuvarande församlingshemmet och som Sydsvensk Arkeologi undersökte år 2015.

Föreläsningen ges den 25 augusti, kl. 13.00 i Regionmuseets hörsal.
Kostnad: Gratis, men biljett krävs - hämtas i museets reception. Begränsat antal platser.

Ett samarrangemang mellan Sydsvensk Arkeologi AB, Svenska Kyrkan och Regionmuseet Kristianstad.