Foto: Sven Alfredsson

Bön och klockringning för Syrien

Sveriges kyrkklockor ringer som ett tecken på omtanke och bön för Syriens krigsdrabbade folk.

Det pågår ett fruktansvärt krig i Syrien och kringliggande länder. Människorna i Aleppo har ingenstans att fly. Vi känner oss uppgivna när vi ser nyheterna på TV och annan nyhetsbevakning. Det är lätt att känna hopplöshet inför att inte kunna göra något. Men vi kan göra något väldigt viktigt. Vi kan be!

Innan våra kyrkklockor i Kristianstad ringer samman till gudstjänster uppmanar vi till bön för Syriens folk.

Gud, vår jord är bara ett stoftkorn i världsalltet. Det är vår uppgift att göra den till en planet där ingen skall behöva plågas av krig, hunger eller fruktan eller vara utestängd från andra i meningslöst främlingskap för sin härstamnings, hudfärgs eller världsåskådnings skull. Gud, ge oss mod och förutseende att ta itu med detta redan nu, så att våra barn och barnbarn en gång med stolthet kan bära namnet människa. Amen