Grieg's pianokonsert

Känd norsk musik - i en ovanlig version

Lördag 9 oktober 18:00, Gudmundrå kyrka (Fri entré)

Medverkande

Jonas Marmbrandt - pianosolist
Organisten och pianisten Jonas Marmbrandt är född 1969 i Sundsvall. Jonas är utbildad organist, pianist och orgelsolist vid Kungliga Musik­högskolan i Stockholm. Han hade Lars Sellergren som lärare i piano och Hans Fagius i orgel.

Om sin syn på pianospel säger Jonas: "Jag strävar efter att bygga upp ett slags universum där de olika stämmorna i klangväven är som prismor som kan belysas på olika sätt och från olika håll.

Ulf Norberg - symfonisk orgel
I april 2013 utnämndes Ulf Norberg till Stockholms konserthusorganist. Ulf har arbetat som organist i Hedvig Eleonora kyrka sedan 2006. Han föddes och växte upp i Ångermanland 1977. Ulf började sitt uppdrag som kyrkomusiker redan vid 13 års ålder när han började vikariera som kantor i Torsåkers kyrka. Vid 16 års ålder blev han antagen till kantorsutbildningen vid Mellansels kyrkomusikerutbildning och blev färdig kantor vid fyllda 18 år. Därefter följde studier vid Göteborgs universitet med organistexamen 1999. Samma år började Ulf på orgelsolistutbildningen vid Kungliga musikhögskolan där hans lärare blev professorerna Torva Id Toren och Anders Bondeman.

2001 vann Ulf första pris i Stockholms stads improvisationstävling och arbetar sedan 1999 som lärare i solistiskt och liturgiskt orgelspel samt improvisa­tion. Ulf verkade först som lärare vid Mellansels folkhögskola och sedan 2007 undervisar Ulf vid Sköndals högskola. Många verksamma kyrkomusiker i Stockholm med omnejd gör också sin fortbildning hos Ulf.

Genom en rad skivinspelningar är Ulf världsunik genom att lyfta fram Mozarts orgelkonst i nytt ljus. Sedan 2010 är Ulf konstnärlig ledare för Hedvig Eleonora pianofestival och initiativtagare till Hedvig Eleonora kyrkas orgeldagar som hålls i februari månad.

Ulf är en mycket efterfrågad föredragshållare och konsertorganist både i Sverige och utomlands.

Konsertaffisch