Försteorganist till Köpings pastorat

Vill du betyda mycket för församlingslivet?

Försteorganist till Köpings pastorat

Vi söker dig som är utbildad försteorganist, du ska alltså ha kyrkomusikerexamen nivå A. Du har en god förankring i Svenska kyrkan, är liturgiskt medveten, kan möta alla åldrar, kan leda psalmsång och har förståelse för alla musikgenrer. Du får gärna ha din egen musikaliska profil. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och hur du kan komplettera arbetslaget. Vi förväntar oss att du är social och positiv och kan samarbeta väl.

Här väntar dig många engagerade körsångare med hög musikalisk kompetens, goda arbetskamrater och musikälskande församlingsbor.

Tjänsten innefattar det övergripande ansvaret för musiklivet i pastoratet; grundplanering av konserter och musikgudstjänster, schemaläggning av musikerna, ordna musikervikarier och ansvar för gemensam musikannonsering tillsammans med pastoratets kommunikatör. Budgetberedning, verksamhetsuppföljning och att verka för att pastoratets musikliv både har bredd och djup och behåller Kristus i centrum. Huvudansvar för orglar och pianon. Gudstjänster, kyrkliga handlingar, Kammarkör, traditionell kyrkokör och viss orgelundervisning.

Pastoratet består av två församlingar som delar all personal.
Musikarbetslaget består av försteorganisten och fyra kantorer.

Köpings pastorat har ett stort och brett musikliv med väl upparbetade traditioner och samarbeten. Eftersom vi arbetar en del med projektkörer är det lite osäkert hur många körer vi kan säga att vi har, men omkring tolv, varav tre är för barn. I flera kyrkor är det den traditionella kyrkokören som håller i gång hela gudstjänstlivet vilket gör kören oumbärlig. Det finns goda rutiner för ett smidigt budgetarbete.

Pastoratet har åtta kyrkor och ett gravkapell med totalt 10 orglar.
Av dem kan särskilt nämnas
Köpings kyrka: Läktarorgel Bruno Christensen 1975.
45 stämmor, 3 manualer och pedal, Setzerkombinationer.
och Kororgel Nye orgelbyggeri 1993. 14 stämmor, 2 manualer och pedal, cymbelstjärna.
Munktorps kyrka: Renoverad läktarorgel med en magnifik klang.
Brukskyrkan i Kolsva: Hammarbergorgel.
Västra Skedvi kyrka: Historiskt mycket intressanta orgel.
I Köpings kyrka finns dessutom en nyrenoverad flygel Steinway & Son.

Köpings stad har ett rikt kulturliv. Här finns förutom pastoratets egna körer, musikföreningen Chorus och musikkåren Lyran/Hemvärnets musikkår Västmanland, vilka vi samarbetar med. Här finns också en aktiv konstförening och en kammarmusikförening, flera teaterföreningar, folkdanslag och dragspelsklubb. Bil- och teknikmuséet är känt i hela landet. Köpings museum som också innefattar Gammelgårdens friluftsmuseum och sommarcafé.

Tjänsten är på heltid med tillträde efter överenskommelse.
Ansökningar behandlas löpande.

Om du har utländsk utbildning ska den vara validerad av kyrkostyrelsen innan du ansöker.
Du som blir kallad till intervju kommer att få provspela dels ett valfritt stycke samt några överraskningar ur psalmbok och missale.

Körkort är ett krav, bilpool finns.

Ansökan via E-post till kyrkoherde Carina Särnqvist
carina.sarnqvist@svenskakyrkan.se

Mer information om Köpings pastorat
www.svenskakyrkan.se/koping

Välkommen med din ansökan!