Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Jourhavande präst är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med.

I riktlinjerna för Jourhavande präst ingår anonymitet både för prästen och för dem som ringer/chattar/skriver. De som ringer Jourhavande präst får prata med en präst från Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning för att tjänstgöra i jouren. Man behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att ringa.

Telefonjouren är öppen alla dagar mellan 21.00 och 06.00. Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning. Väntetiden brukar vara ungefär fem minuter. Man kan också nå jourhavande präst om man befinner sig i utlandet. Telefonnummret är då 0046-(0)10-490 45 91. Öppet alla dagar 21-06 (svensk tid). Notera att samtal från utlandet inte är gratis och syns på din telefonräkning.

På svenskakyrkan.se/jourhavandeprast kan man nå Jourhavande präst via en chatt, måndag-torsdag mellan kl 20-24, eller skriva ett digitalt brev och få svar inom 24 timmar. Ingenting av det som skrivs sparas och prästen har absolut tystnadsplikt också på nätet.

Om du vill samtala med någon på din hemort kan du ta kontakt med din församling. Alla församlingar erbjuder samtalsstöd för den som behöver någon att prata med.