Ett kors på en gravsten i motljus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Påsk

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden.

Påskens gudstjänster 2023

6 april Skärtorsdag

Hamnkyrkan 19:00 Bordsmässa

7 april Långfredag

Hamnkyrkan 15:00 Långfredagsgudstjänst med Johanneskvartetten

8 april Påskafton

Hamnkyrkan 23:00 Påsknattsmässa

9 april Påskdagen

Fröjel 09:00 Påskfrukostsgudstjänst

Hamnkyrkan 13:00 Högmässa Pastoratskören Cikoria

10 april Annandag påsk

Hamnkyrkan 10:00 Emmausmässa

Stilla veckan
Veckan före påsk kallas för stilla veckan eller passionsveckan. Det är den sista veckan i fastan och dagarna innan Jesus korsfästs. Stilla veckan börjar på palmsöndagen och fortsätter fram till påskafton.

Palmsöndag
Då handlar bibeltexterna som läses i kyrkan om när Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Då togs han emot som en kung av folket som viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Dymmelonsdag
Onsdagen i stilla veckan då bytte man förr i världen ut kyrkklockans metallkläpp mot en kläpp av trä, en dymmel. Då lät klockklangen dovare.

Skärtorsdagen
Jesus äter för sista gången med sina lärjungar. Senare på natten, när Jesus och hans lärjungar har samlats i Getsemane trädgård, grips Jesus av de romerska soldaterna.

Foto: Anette Torgnysdotter

Långfredagen
Jesus blir dömd till döden. Han får själv bära sitt kors till en kulle utanför staden, och blir korsfärst brevid två rövare.

Påskafton
Dagen innan Jesus uppstår. I Sverige börjar vi påskfirandet redan på påskafton. Det beror på att helgen börjar klockan sex kvällen före helgdagen enligt  gammal tideräkning. I många kyrkor firas midnattsmässa på natten mellan påskafton och påskdagen. Det är en glad gudstjänst där vi firar att graven var tom och att Jesus uppstått.

Påskdagen
När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden. Han har dött för människorna. Genom att han dog får människorna nu evigt liv.

På påskdagens morgon eller förmiddag firar vi att Jesus har uppstått. Det är en glad gudstjänst. I kyrkan tänder vi ett stort påskljus som symbol för att ljuset har besegrat mörkret. Påskljuset är sedan tänt i varje gudstjänst fram till Kristi himmelsfärds dag.

Annandag påsk
Jesus visar sig för alla lärjungar på olika sätt. Deras reaktioner är också olika. Några tvivlar på att det är verklighet, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem.

Annandagens budskap är att den uppståndne Kristus går vid vår sida på vägen och delar vår vardag.