Foto: Pronola

Messy Church

Vi skapar, äter och håller andakt tillsammans. För alla åldrar.

MESSY CHURCH

Vad: En annorlunda Gudstjänst

Vi gör någon aktivitet och och firar andakt sedan äter vi tillsammans.

Messy Church är alltid kostnadsfritt.

Det här är verkligen en aktivitet för alla- hela familjen, eller du som kommer ensam, för alla åldrar- enda förbehållet är att barn måste ha sina vuxna med sig.

Frågor? Kontakta anette.torgnysdotter@svenskakyrkan.se, pedagog

Välkomna!

Hur går det till?

En stund i gemenskap för alla, med ett annorlunda sätt att vara kyrka.

Alla hälsas välkomna vid dörren och får ett enklare fika. Därefter presenteras dagens tema och vi startar olika “stationer” där vi pysslar på temat. Det är pyssel av olika svårighet och alla hjälps åt. Vid borden finns ibland frågor som syftar till att starta diskussioner. Under andakten blir det sång, drama, betraktelse och bön. Som avslutning blir det mat.

När?
Se kalendern eller i predikoturerna i tidningen

Var?
Klinte församlingshem

Vill du vara med i ett härligt team och hjälpa till vid nästa  Messy church?

Ju fler vi är i planeringsgruppen desto roligare blir det. Tillsammans kan vi skapa tillfällen där alla känner sig delaktiga, sedda, välkomna och älskade. Tveka inte att anmäla ditt intresse till expeditionen 24 00 05 eller Anette Torgnysdotter 072 508 58 66 så fort som möjligt.  Det finns olika uppgifter att välja på och just DU behövs!

• Inköp
  • Fika-fixare
  • Hälsa välkommen
  • Matlagning
  • Pyssla
  • Leka
  • Dramatisera
  • Diska
  • Ställa i ordning

Detta är Messy Church

* Messy Church är ett begrepp och en form av gudstjänst som är hämtad från den Anglikanska kyrkan i England.

* Messy church är en enklare form av gudstjänst för barn och vuxna som innehåller mycket kreativitet, givande och tagande samt generositet mellan åldrarna.

*Det skall vara en stunds välkomnande för alla att hälsa på varandra. Därefter skall det vara en lång kreativ tid som utforskar temat som är bestämt, sedan sammanfattas allt i en kortare andakt med berättelse, bön, sånger, drama eller något annat. Avslutningsvis har vi lagt in en gratis måltid Allt som allt skall det ta maximalt 2 timmar.

Målet är att presentera Jesus och ge alla en chans att komma närmre honom.

* Det är roligt.

* Det är för alla åldrar.

Vill du veta mer om Messy Church kan du länka dig vidare till deras sida.
Messy Church

Graffiti och Gatukonst Foto: Anette Torgnysdotter