Uppståndelsen kapell, relief gjord av Gunnar Torhamn

Om Stillhetens kapell

Här kan man hålla begravningar av alla skick. Det är inte invigt som kyrka.

Stillhetens kapell (tidigare Uppståndelsens kapell) är det första kapell som byggdes på Ruds kyrkogård. Det tillkom år 1938.

Det rymmer 80 personer och är utrustat med orgel och elpiano. Det kan enkelt göras om till ett neutralt kapell och kan därmed  också användas till andra begravningsceremonier.

Över huvudentrén står konstnären Arvid Knöppels bronskulptur ”Flicka skyddande låga”. Interiören präglas av en omgestaltning 1968. Korväggen pryds med en stuckrelief med uppståndelsemotiv av konstnären Gunnar Torhamn. Den ursprungliga altartavlan av Tor Hörlin med motivet ”Lasarus uppväckande” är placerad på kapellets bakre vägg.

Adress: Mossgatan 22, 65466 Karlstad

Har du frågor om kapellet eller om begravning kan du ringa expeditionen 054-14 14 60.

Panorama - se kapellet som om du var där

Klicka på bilden för att öppna panoramat.