Foto: Thomas Stoor

SKUT på besök i Danmark

Från Köpenhamn till ett nunnekloster i Maribo

Hej alla!

Nu har jag kommit fram till vår svenska kyrka i den danska huvudstaden Köpenhamn! Men oj, vilken stor och pampig byggnad de har! Här finns det många vrår för mig att springa omkring i. Kyrkan byggdes 1911 och rymmer både kyrka och festsalar, bibliotek och personalens bostäder - och ett eget biljardrum i källaren. Vinden är jättestor, men nog inget för mig att tillbringa vintern i. Jag ska nog snart resa vidare till nästa utlandskyrka snart. Personalen här har varit jättesnälla och låtit mig provsmaka de bästa kanelbullar jag någonsin ätit. Hit kommer många turister och fastboende och massor av brudpar har gift sig här! Just nu är alla upptagna (redan!) inför den stora julbasaren i november. Då blir det jubileum eftersom den startade redan 1912 - så det är 110 år sedan. För invigningen kommer en riktig prinsessa på besök som heter Prinsessan Benedikte. Hon är syster till Danmarks Drottning Margrethe. Tänk om jag är kvar här då? Då kanske jag får hälsa på en riktig prinsessa - om hon inte är rädd för råttor, vill säga. Men jag är ju snäll, säger alla.

Många hälsningar från mig i Köpenhamn.

Råttan SKUT

Hej alla kära vänner,

Här kommer en hälsning från mig, råttan SKUT, just nu på äventyr i Danmark. Jag har följt med svenska Gustafsförsamlingen från Köpenhamn till ett riktigt nunnekloster i  Maribo i södra Danmark. Församlingen ville ha några "Stilla dagar" där, vilket passade mig fint efter min långa resa hit. Klostret är jättefint och Birgittasystrarna som bor här tar väl hand om mig. De har en vacker trädgård med en fontän och så en staty av den heliga Birgitta. Ni ser mig stolt vid hennes fot med resväskan innan jag ska flytta in på mitt rum. Efter några dagar följer jag med prästen Thomas Stoor tillbaka till Köpenhamn och deras vackra svenska kyrka där. Då kanske ni får en ny hälsning från mig. Jag vill ju inte missa den "Lilla havsfrun" som sitter vid havet, eller hur?

SKUT-råttan vid ett nunnekloster
Foto: Thomas Stoor