Foto: Marie Lundström

"Jag upplever att jag verkligen kan göra skillnad."

Anna-Karin Berglind, sjukhusdiakon på Sjukhuskyrkan.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det är att varje dag gå till jobbet och vara nyfiken på vad som ska hända under dagen. De behov som finns och dyker upp får styra våra dagar väldigt mycket, så därför skiftar dagarna utifrån det.
- Det är stort att få möta människors andliga och existentiella frågor, att få gå med dem en stund på vägen och dela deras livsberättelse. Jag brukar säga att jag har världens bästa jobb!

Varför arbetar du i kyrkan?

- Här får jag utrymme att se hela människan, att lyssna till deras livsberättelse och ta hänsyn till hela livssituationen i samtalen. Eftersom jag har jobbat som sjuksköterska tidigare vet jag att inom övriga vården finns inte den tiden. Jag upplever i det här jobbet att jag verkligen kan göra skillnad.

När känns ditt jobb som mest meningsfullt?

- Det är när det händer något i mötet med en annan människa. Att personen till exempel får tillbaka gnistan i ögonen, eller att den får ro. Då är det som att tiden står stilla och då upplever jag att Guds närvaro finns där i mötet väldigt starkt.