Foto: Marie Lundström

"...ingen annanstans får jag gå på djupet, beröra det innersta i människan som just i kyrkan."

Mirjam Öberg är församlingspedagog i Norrstrands församling

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Att jag själv får växa så mycket! I mötet med barn och unga tvingas jag ständigt reflektera över exempelvis min egen tro och mina värderingar. Så samtidigt som människor förhoppningsvis lär sig saker av mig så lär jag mig massor själv. Jag måste ständigt tänka till så att jag inte bara jobbar på i gamla hjulspår.

Varför arbetar du i kyrkan?

- Mina föräldrar jobbar båda i kyrkan så när jag växte upp var jag säker på att det skulle jag inte göra. Men till slut hamnade jag här i alla fall. Jag fick ett vikariat och insåg att ingen annanstans får jag gå på djupet, beröra det innersta i människan som just i kyrkan. Samma sak gäller för det prestationslösa. ”Kom som du är, och det räcker”, det är inte många ställen i samhället där människor får höra det och känna så i dag. Det är det som gör kyrkan speciell. Därför tycker jag att det är en av de allra viktigaste sakerna för kyrkan att förmedla, inte minst till våra barn och unga.

När känns ditt jobb som mest meningsfullt?

- Det finns flera olika tillfällen men en är på konfirmationsdagen när jag har avslutat en grupp. Alla är glada och nöjda och har sina familjer runt sig. Då kan jag känna att jag har fått göra lite skillnad och att jag är glad att jag är där jag är.