Det här händer i kyrkan

Välkommen att hitta din mötesplats för att bland annat: dela erfarenheter, vila, sjunga, dela med dig eller samtala om tro. Hör gärna av dig om det är några frågor!

Varje dag börjar fylld av möjligheter. Möjligheter att lära sig något nytt eller njuta av invanda fotspår, umgås med gamla vänner eller nya. Välkommen!

Hitta allt som händer i kyrkans kalender

Leta bland konserter, gudstjänster och massor av andra arrangemang i alla våra kyrkor.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan, Karlstads pastorat. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.

Gudstjänst

Gudstjänstlivet präglas av årstiden och kyrkoårets variation. Här finns plats för barnens musikaler, brusande orgelmusik och mäktig psalmsång, körer och instrumentalister. Det finns också möjlighet till stillhet och bön.

Samtala om tro och liv

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Barn & familj

Det finns många mötesplatser för föräldrar och barn i kyrkan. Både öppen verksamhet där man kommer när man kan och grupper som ses mer regelbundet.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

Ungdom & konfirmand

Livet är ett äventyr! Särskilt när man lever det med härliga människor! Här finns ungdomsgrupper och information om ledarutbildningen du kan gå efter konfirmationen.

En grupp människor går runt i en stor ring och håller hand.

Vuxenverksamhet

Samtal. Skratt. Omtanke. Glädje. Gemenskap har många fördelar. Leta här efter en grupp som passar dig.

Två män samtalar i kyrkbänken.

Omsorg och stöd

Här hittar du en samtalspartner. Ibland tar livet oväntade vägar och vi ställs inför frågor som man kan behöva samtala med någon om.

Körer och musik

I Karlstad finns ett stort antal körer för alla åldrar och olika musiksmaker. Ta kontakt med församlingen där kören håller hus ifall du vill ha mer information.

Sopptallrik med änglar runt kanten.

Fika och soppa

Näring för kroppen och gemenskap för själen. Att dela en måltid är det perfekta sättet att lära känna andra människor. Att fika eller äta soppa kostar inget hos oss men du får gärna lämna en frivillig gåva.

Guidningar i kyrkohistoriska miljöer

Är du nyfiken på kyrkornas symboler, konst och historia? Vill du veta mer om berättelser och livsöden som kyrkogårdens gravvårdar vittnar om? Välkommen på visning i kyrkobyggnader och på kyrkogårdar!

Bli volontär

I Svenska kyrkan behövs frivilliga insatser. Du kan göra skillnad för andra människor och dig själv.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Tack vare våra medlemmar kan vi hjälpas åt att göra världen till en bättre plats. Vare sig det gäller barngrupp, körkonsert, socialt arbete med hemlösa, bibelgrupper, café eller sopplunch är du viktig. Det är genom varje möte vi förändrar världen.