En liljekonvalj ligger på en psalmbok uppslagen på Den blomstertid nu kommer.
Foto: Lena Persson

Förslag på musik till dopet

Svårt att välja musik till dopet? Här finns ett urval av populära musikstycken samlade.

Här nedan finns två spotifylistor med populära psalmer, sånger och musikstycken. Lyssna, fundera, känn efter och välj musik som känns bra för dig. Kanske spelades en psalm på ditt dop som du gärna vill ska spelas också på ditt barns dop? Eller vill du själv sjunga något till ditt barn? Möjligheterna är många.

Se spotifylistorna som inspiration då instrumenten och arrangemanget av stycket kan skilja sig mot vad som sedan kan erbjuda under dopet.

Prästen och musikern kan också hjälpa till med förslag på musik. Fråga också musikern i god tid om du önskar att ett särskilt musikstycke ska spelas.

Tyvärr kan vi inte spela musik från Spotify i dopgudstjänsten på grund av deras regelverk. Musiken som spelas i kyrkan behöver komma från en CD-skiva eller från kyrkans musiktjänst där vi kan beställa låtar. Det tar några dagar.