Foto: Stefan Leonardsson/Ikon

Sverigefinskt arbete i Jämshögs församling

Finska gudstjänster våren 2024

Söndagen 21 januari, Finsk mässa, klockan 12.00 i Olofströms kyrka, Jaakko Punta

Söndagen 25 februari, Finsk mässa, klockan 12.00 i Olofströms kyrka, Jaakko Punta

Söndagen 31 mars, Finsk påskgudstjänst, klockan 13.00 (obs tiden)  i Olofströms kyrka, Jaakko Punta

Söndagen 23 april, Finsk gudstjänst, klockan 12.00 i Olofströms kyrka, Jaakko Punta.

Finskt program våren 2024

Hyvä Tietää

dop bröllop begrav

Haluatko kaksikielisen kasteen, häät tai hautajaiset?
Tässä muutama vinkki:

·  Varaa toimitus – pappi, kirkko ja seurakuntatalo – mahdollisimman hyvissä ajion. Löydät yhteystiedot seurakuntaasi osoitteesta.
www.svnskakyrkan.se/sokforsamling

· Kerro varauksen yhteydessä, että haluat tilaisuudesta kaksikielisen ja toivot suomenkielistä pappia. Tarvittaessa seurakunta voi lainata papin toisesta seurakunnasta. Kulut korvaa seurakunta.

· Valmistellessanne tilaisuutta yhdessä papin kanssa voit valita virsiä ja esittää toivomuksia musiikin suhteen.

· Ruotsin kirkon virsikirja on käännetty kokonaan soumeksi. Lisäksi siinä on kokoelma perinteisiä suomalaisia virsiä.

· Pyydä ystäviä tai sukulaisia lukemaan tekstejä, runoja tai laulamaan tilaisuudessa.

Sverigefinska telefonjouren, PALVELEVA PUHELIN

I telefonjouren får man tala sitt eget språk. Där lyssnar en medmänniska som är trygg och stöttande. I telefon kan svåra, smärtsamma känslor och frågor delas. Dessa lindras av att någon lyssna. Tröst och hopp ges en gemensam bön eller förbön. Sverigefinska telefonjouren är en av Svenska kyrkans jourtjänster.

Kirkkoväärtit/Kyrkvärdar

Kirkkoväärtit toimivat jumalanpalveluksissa avustajina ja tekstien lukijana. Kyrkvärdar arbetar i gudstjänster som textläsare och hjälper med andra uppgifter.

Suomenkielinentyö Jämshögin seurakunnassa

Ruotsissa asuu noin 708 900 suomalaistaustaista henkilöä. Suomenkieltä on käytetty Ruotsin kirkossa jo 1500-luvulta asti seurakuntatyössä. Ruotsissa on viisi virallista vähemmistökieltä; saami, romani, chayib, meänkieli ja suomenkieli. Jämshögin seurakunnassa on ollut suomenkielistä toimintaa jo yli 50 vuoden ajan. Olofströmin kuntaan muutti 60- ja 70 luvulla paljon siirtolaisia, joista suurin ryhmä on suomalaiset.

Finsk språkarbete i Jämshögs församling

I Sverige bor över 708 900 människor med finländsk bakgrund. Svenska kyrkan har pratat finska sedan 1500-talet. Sverige har officiellt fem minoritetsspråk: samiska, finska, romani, chib och tornedalsfinska/meänkieli. Jämshögs församling har haft finskspråkigt arbete i över 50 år. Olofströms kommun fick många invandrare från Finland på 60- och 70-talet, som började sitt arbete på Volvo Personvagnar.