En humla sitter på en blomma.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Aktuellt just nu

Nyhet Ändrad

Här hittar du information om vad som händer i våra kyrkor i Hakarp, Huskvarna och Öxnehaga!

I pastoratets kyrkor och församlingshem

Café Marta - våffelcafé

Välkommen in till Huskvarna församlingsgård första tisdagen varje månad klockan 10-12 för en kopp förmiddagskaffe med våfflor och trevlig samvaro. Höstens café startar 5 september 2023.

Någon håller upp en liten stickad kofta.

Stickcafé

Tycker du om att handarbeta eller har du kanske en önskan om att lära dig? Vi ses varje måndag i Hakarps församlingshem.

Stilla Ro

Välkommen till en stilla gudstjänst med meditativ musik, dikter och tankar inför helgen, tre fredagskvällar under våren.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Sopplunch och café

Att få dela gemenskap runt ett dukat bord uppskattas av många. Varmt välkommen till våra soppluncher och caféer.

Församlingsblad för Huskvarna församling

Här kan du läsa, ladda ner och även lyssna på aktuellt månadsblad med all verksamhet som sker inom Huskvarna församling - Huskvarna kyrka och Öxnehagakyrkan.

För barn, ungdomar och familj

Barn & familj

Vi har grupper för både små och stora. Till exempel Öppen förskola dit alla föräldrar med små barn är välkomna och grupper för lite äldre skolbarn där man får pyssla, sjunga eller laga mat. Välkommen!

Svenska kyrkans öppna förskola/Små och STORA

Hemma med barn? Kom och gör något tillsammans. Lek, fika, umgås och träffa andra föräldrar. Måndagar i Huskvarna församlingsgård och torsdagar i Hakarps församlingshem.

Sneakersbeklädda fötter och ben på ungdomar som sitter och dinglar med benen

Ungdom

Välkommen med i någon av våra grupper! Vi gör många olika saker tillsammans, till exempel spelar spel, lagar mat, bakar, pratar och kollar på film. Vi fikar/äter gott.

Musik och körer

Barnkörer

Vi har flera olika barnkörer för barn i olika åldrar. Välkommen med och sjung!

En blandad kyrkokör i matchande blå färger sjunger i Uppsala domkyrka.

Vuxenkörer

Vill du vara med och sjunga? Vi övar regelbundet och medverkar vid gudstjänster med mera.

Aktiviteter att ta del av utomhus, på egen hand eller tillsammans med andra

Tipspromenad för alla åldrar

En liten promenad för kropp och knopp runt Hakarps församlingshem!

Två kvinnor vandrar på en landsväg.

Pilgrimsvandra

Välkommen att följa med på vandring med Hakarps och Bankeryds församlingar lördag 18 september.

Någon går på en spång över våtmark.

Promenadgruppen

Välkommen att följa med ut varje tisdagsförmiddag och få motion, frisk luft och trevlig samvaro. Promenaderna utgår från Hakarps församlingshem.

En person sitter med händerna i knät på en bänk i en skogsglänta.

Vandra längs Pärlstigen

I Hakarps församling finns Pärlstigen som är en 2,8 kilometer lång naturskön vandringsled uppbyggd kring pärlorna i Martin Lönnebos Frälsarkrans.

En av sju skyltar med korta betraktelser på meditationsleden Hakarps kyrkogard

Meditationsled på Hakarps kyrkogård

På Hakarps kyrkogård kan du gå en meditationsslinga som bygger på de sju nyckelorden Frihet, Enkelhet, Tystnad, Bekymmerslöshet, Långsamhet, Andlighet och Delande.

Skylt med budskapet Långsamhet, pilgrimens femte budord på pilgrimspromenaden på Huskvarna kyrkogård

Pilgrimspromenad på Huskvarna kyrkogård

På Huskvarna kyrkogård kan du gå en kortare vandring där du möter korta betraktelser. Pilgrimspromenaden är ett ekumeniskt samarbete mellan kyrkorna i Huskvarna.

Under tak står kulturhistoriskt intressanta gravstenar uppställda i ett så kallat Lapidarium på Hakarps kyrkogård

En gravsten berättar

Vad döljer sig bakom bokstäver och årtal på en gammal gravsten? Tillsammans med Hakarps Hembygdsförening har kyrkogårdsförvaltningen i Huskvarna pastorat haft ett projekt kring de kulturhistoriskt intressanta gravstenar som finns på Hakarps kyrkogård.

Att ta del av oavsett var du är - på en tid som passar just dig

Virtuella rundturer

Titta in i pastoratets kyrkor och kapell eller besök någon av kyrkogårdarna - utan att vara där på plats. Med hjälp av din mobiltelefon, dator eller surfplatta kan du göra virtuella rundturer hemifrån.

Interiörbild från Huskvarna kyrka. Över bilden en rosa toning. Mitt på bilden en vit PLAY-knapp.

Digitala gudstjänster, andakter, sång & musik

Här kan du se webbsändningar från Huskvarna pastorat.

Färgglad bild för söndagsskolan med luftballonger, moln och texten Barnens stund med Berits bibliotek

Söndagsskola: Barnens stund

Träffa busige Kalle, den kloka bibliotekarien Berit, glade Bengt och trevliga Mona, som med hjälp av SUPER-DATORN upptäcker bibeln.

En hjärtformad grå sten ligger på marken

Behöver du någon att prata med?

Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Vi finns här för dig, du behöver inte vara ensam. Välkommen att höra av dig.

En kvinna tittar på en mobiltelefon hon håller framför sig

Följ och prata med oss i sociala medier

Vi finns på Facebook, Instagram och YouTube. Här delar vi med oss av det som händer just nu och som är på gång i våra verksamheter, nyheter, tips och insikter!