Vill du ansöka som Ung resurs?

Nyhet Publicerad

Du som är mellan 18 och 25 år och som vill prova på hur det är att arbeta i Svenska kyrkan är välkommen att söka till ungresurs.nu. En chans till ett annorlunda och värdefullt år!

EN RESURS I FÖRSAMLINGEN

Som praktikant i ungresurs.nu får du ta del av en församlings liv och verksamhet och upptäcka mer om kristen tro. Du blir en extra resurs i församlingen och du får en handledare. Det betyder att du inte ersätter ordinarie personal. Dina uppgifter kan se olika ut i olika församlingar, men många praktikanter deltar i verksamheter för barn och unga. Du kan till exempel också delta i arbetet med körer, i verksamheter för äldre, eller utföra vaktmästaruppgifter.

Det är många församlingar som vill ta emot en praktikant till sin verksamhet, du är efterfrågad och önskad!

EN MÖJLIGHET ATT HITTA VIDARE EFTER GYMNASIET

Alla ungdomar mellan 18 och 25 år som vill prova på hur det är att arbeta i Svenska kyrkan är välkomna att söka till ungresurs.nu. För att antas som praktikant i ungresurs.nu behöver du vara nyfiken på att lära känna Svenska kyrkan, dess tro och liv samt dess yrken. Tidigare församlingserfarenhet är meriterande.

I ansökan skall du uppge två referenter varav en skall vara medarbetare i Svenska kyrkan.

ARBETE OCH STUDIER

Under minst tio månader får du som praktikant möjlighet att ta del av en församlings liv och verksamhet. Arbetsuppgifterna kan variera beroende på vilken församling du blir placerad i. Du anger själv i din ansökan vilka typer av verksamheter du är intresserad av.

Du får betalt boende och en praktikersättning på 6800 kr i månaden före skatt. Förutom daglig verksamhet i en församling ingår 18 kursdagar på Älvsbyn folkhögskola eller Helsjön folkhögskola tillsammans med de andra praktikanterna. Du får också möjlighet till bibelfördjupning och det ingår kontinuerliga samtal med handledare och en kontaktperson på stiftskansliet.

Perioden som praktikant börjar i augusti och slutar i juni året därpå.

SÅ HÄR GÅR DET TILL

Ungresurs.nu genomförs som en folkhögskolekurs i samverkan mellan Göteborgs stift, Luleå stift, Älvsbyn folkhögskola, Helsjön folkhögskola och Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift.

Ansökningstiden löper från november till april inför nästkommande läsår. Du söker genom att fylla i formuläret på hemsidan, ungresurs.nu. Du blir kallad till en intervju i ditt stift. När alla intervjuer är genomförda sätter sig handläggaren med samtliga ansökningshandlingar och försöker matcha dig och dina önskemål med de behov och önskemål församlingarna har. Därefter presenteras en förslagsplacering som både du och församlingen måste tacka ja till för att den skall bli permanent.

Mer information om praktikprogrammet och hur du ansöker om att bli praktikant eller att ta emot en praktikant finns på www.ungresurs.nu.

Handläggare

Cecilia Cedergren
Telefon: 031-771 30 67
Epost: cecilia.cedergren@svenskakyrkan.se

Facebook: ungresurs.nu
Instagram: @ungresurs.nu

Att jobba som praktikant är helt perfekt det där året efter gymnasiet när man inte vill börja plugga riktigt än, men inte heller vill ta det första timjobb man får. Du får prova på att jobba heltid, flytta hemifrån, klara dig själv, laga mat, jobba i kyrkan, skaffa kontakter och en chans att styra över vad du vill jobba med under tio månader. Det bästa med ungresurs.nu är att det är så otroligt roligt! När jag och min handledare pratade om vad jag eventuellt ville ändra i mitt schema inför vårterminen hade jag svårt att svara, för alla verksamheter jag jobbar på är så roliga att jag inte riktigt vill byta bort något. Den här erfarenheten är verkligen värdefull för mig och detta är en helt fantastisk start på livet.

Hanna Sahlin, praktikant i Lundby församling i Göteborg 2016