En mängs gula påskliljor i jorden
Foto: Johannes Frandsen / Ikon

Vårförberedelser på våra begravningsplatser

Under mars förbereder vi för våren på våra begravningsplatser. Granris och vinterdekorationer plockas bort från de gravar som kyrkogårdsförvaltningen sköter om, bänkar tas fram och vattnet sätt på (så snart temperaturen tillåter i mitten av mars).

Vänlig påminnelse!
Senast den 15 april ber vi gravrättsinnehavare att ta bort eventuella gravlyktor samt vinterdekorationer från askgravplatserna.

Plantering

I början av april planterar vi penséer på de gravar som beställt detta och inför påsk smyckas det med påskliljor.

Är du gravrättsinnehavare och vill ha hjälp med att smycka graven inför påsk eller vill du ha hjälp med att plantera penséer? Vänligen ta kontakt med vår expedition.

Läs mer om gavskötsel och ta del av prislistor här.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningens expedition

Telefon:  042 - 18 91 70.   Telefontid vardagar kl. 10-12.
E-post: helsingborg.kyrkogardsforvaltningen@svenskakyrkan.se

En svart järngrind står lite öppen. I bakgrunden skymtar kyrkogården.

Gravplatser

Vid val av gravplats är det den avlidnes egna önskan som ska vara vägledande. Här finns information om gravplatser och de gravskick som finns inom Helsingborgs Pastorat.

Vy över gravkvarter. Gravplatser omslutna av buxbomshäckar. Gravvårdar i olika former och färg. Riklig grönska.

Våra begravningsplatser

Här finns information om Helsingborgs pastorats åtta allmänna begravningsplatser.