Foto: Josefine Sjöqvist

Smalt och brett när kyrkan ordnar jazzfestival

Bach i jazzversion. Två av Sveriges genom tiderna största musiker, sammanförda till något helt nytt. Olika stilar och stämningar blandas friskt vid årets Cathedraljazz.

För andra året i rad blir det jazzfestival i Mariakyrkan första helgen i september med jazzmusik av högst varierat slag. Alltifrån gladjazz till Bachtolkningar på orgel. Eller för den delen pianisten Jan Johanssons och barytonsaxofonisten Lars Gullins musik sam-manförd till något helt nytt – Fine Together, heter konstellationen bakom som valt att använda sig av sina egna röster ”för att fort-sätta utveckla den svenskklingande jazzen”

– Vi började förra året och det kom betydligt mer folk än vi tänkt oss. Och många av de som kom var inte de som traditionellt besöker kyrkan, vilket gav en extra dimension, säger John Perry, musiker i Maria församling.

Runt 100 besökare per konsert hade man i fjol. Självklart hoppas arrangörerna på ännu mer publik i år. Inte minst för breddens skull.

John Perry är nöjd med årets band, alltifrån New Orleansjazz a la 20-tal, till Bach med jazzstuk liksom malmötösen Elisabeth Melander, som med sin sköna låga altstämma kommer tillsammans med pianisten Martin Berggrens trio. Bandet har Cathedralfestivalen till ära satt ihop ett program där ”jazzens många stilar, stämmor, kulörer och nyanser blandas samman till en färgrik målning”. Paret, med musiker, har under många år spe-lat runt om i kyrkor och jazzscener – bland annat med trumpetaren Jan Allen.

Kyrkomusikern John Perry har bakgrund som jazzmusiker, inför årets upplaga utmanar han Mariakyrkans organist George Chittenden och ställer sig frågan ”Vad är jazz kontra orgelimprovisation? Denna gång handlar det om att Perrys sopransaxofon tillsammans med kontrabas och slagverk möter Mariakyrkans pampiga orgel och bjuder på Bach med jazzstuk med mera.

Blir det spännande musik?

– Ja …

Blir det annorlunda?

– Ja. Orglarna i Maria är kända för sin vackra klang, och nu får vi höra dem i ett helt annat tonspråk. Ett annorlunda musikaliskt samarbete, berättar John.

Han tycker om Svenska kyrkan Helsingborgs satsningar på musik. Det behövs både smalt och brett, folkligt och för de redan inbitna.

Även musik som man kanske inte förvän-tar sig fungerar i kyrkan, menar John.

– Jag har alltid haft Miles Davies som min stora idol och han söp och knarkade och levde inte precis som man skulle, men det ställer Gud sig över.

Vi pratar olika stilar inom jazzen och jag medger att jag tycker det är svårt att ibland förstå varför viss musik kallas jazz.

– Det är inget konstigt, inom jazzen handlar det om attityd – det är jag som bestämmer över musiken, förklarar John Perry.

7–9 september varar Cathedraljazzen som fått sitt namn just för att katedral och jazz inte är något man brukar sätta likhetstecken mellan.

Något det förhoppningsvis blir ändring på nu. Nästa år hoppas man få med lite gospel också. Men fler dagar än tre finns det inga planer på. Utbudet av musik är redan stort i Helsingborg, så man ser ingen anledning.

Missade ni förra årets festival tycker Perry att det absolut är värt ett besök.

– De höga valven och det stora rummet lägger en dimension till över musiken.

Den speciella miljön gör att det heller aldrig är svårt att locka till sig musiker - man vill spela i den speciella miljön.

– Konserterna hoppas jag blir livsbejakande, kärleksfyllda och så att du hinner funde-ra och reflektera över vem du är.

Cathedraljazz – Jazz i Mariakyrkan 2018

Fredag 7 september 12:01
Middagsbön i jazzton - cathedraljazz Församlingens musiker spelar

Fredag 7 september 19:07