Öppna förskolan bjuder in

Strax efter nio-tiden börjar de droppa in. Mammor, pappor, bebisar och barn i olika storlek. Det är dag för öppen förskola i Den Gode Herdens kyrka, och Ote och Niklas tar emot.

Jeanette i köket har fixat med frallor och kaffe. Att det är regnigt och grått utanför spelar mindre roll, här inne är det både varmt, ljust och livfullt.

Många av föräldrarna känner varandra, och gör man inte det så hälsar man glatt och ser till att man snart gör det. I Den Gode Herdens kyrka finns stora, ljusa lokaler och här finns gott om utrymme till både lek, mys och fika. Favoriten på golvet är riddarborgen man kan sitta i, konkurrerad av den spelande mattan och lastbilarna. Här finns något för alla.

Barnen som kommer till öppen förskola är från några månader upp till 5 år, och då är man ofta syskon till ett yngre barn.

Efter en stunds lek och fika är det dags för sångsamling.  Alla får sitta på kuddar i en ring inne i den lilla gymnastiksalen i kyrkan. Lekramsor, sånger och rörelser. Alla är med, barn som vuxen. Mest spännande är den stora böljande fallskärmen som man både kan gömma sig under och sitta runt.

Ote Hesterskog får med sig alla med stort engagemang, entusiasm och glädje.

Ote, vad är din uppgift här i kyrkan?

Jag är församlingspedagog i FIGA; Filborna församling, Den gode herdens kyrka och Gustav Adolfs församling,  S:t Olofskyrkan. Först och främst har jag öppen förskola som är till för alla föräldralediga med barn.

Sedan ingår ju så mycket mer i min tjänst. Vi jobbar liksom över gränserna i församlingarna med allt ifrån skolprojekt, fredagsmys, familjegudstjänster och vardagsgudstjänster med mera.

Vad är roligast i ditt jobb och varför?

Jag älskar att jobba med människor men framförallt barn. De är så äkta och raka och inget ”hittepå”

Foto: Linda Gustafsson

De funderar kring saker i livet som vi vuxna tappat bort eller krånglat till. De lever här och nu och där har vi vuxna mycket att lära i vår stressade tillvaro. Dessutom har jag förmånen och möjligheten att kombinera min tro och jobbet, vilket är få förunnat. Variationen på jobbet är ju också en fördel. Den ena dagen är inte den andra lik.

Jag brinner särskilt för barn och ungdomar med funktionsvariationer. Kanske beror det på att vi har en liten Hugo hemma som har utvecklingsstörning och autism. Vårt eget lilla UFO (Unik För Oss)

Jag tycker att dessa barn och ungdomar inte har fått en självklar plats i våra kyrkor och grupper. Alla är vi Guds avbild med eller utan funktionsvariation.

Vad är viktigast i ditt jobb?

Barn är kloka små människor i all sin enkelhet men sitter inne med frågor o funderingar kring livet, döden, universum och så vidare. Jag vill i möjligaste mån kunna svara på deras frågor. Jag vill ge dem de grundläggande berättelserna i kristendomen. Varför firar vi jul och påsk till exempel?!! Om man inte har föräldrar som är aktiva i kyrkan kanske man inte får detta berättat för sig. Då har vi på öppna förskolan möjlighet att ge dem dessa berättelser. Även många föräldrar tycker det är spännande att höra till exempel påskberättelsen på flano*.

Sedan tycker jag att tröskeln till våra gudstjänster är för hög om man aldrig går i kyrkan. Därför slår jag ett slag för våra vardagsgudstjänster. Då kommer man på sin vanliga öppna förskola och en gång i månaden firar vi gudstjänst anpassat tidsmässigt och innehållsmässigt för barn. Det kristna budskapet ska vara lätt att förstå även för barn.  Som Jesus sa: ”Låt barnen komma till mig”

På vilket sätt kan kyrkan vara en plats för barn?

Kyrkan ska vara en trygg plats för alla människor men särskilt barn. Vi måste se till att bygga upp ett förtroende genom möten, lek och gemenskap. Jag vill att alla ska känna sig unika och att de är skapade av Gud. När de kliver in i våra kyrkor ska de bli sedda och välkomnade. Förhoppningsvis sår vi något i deras hjärta som gör att när de blir äldre och går igenom en livskris så kan de alltid vända sig till kyrkan.  Vi är aldrig ensamma. Gud kände oss innan vi blev till i moderlivet och det får vi lita på. Han har en plan för oss alla.

*Flano är en bildberättelse gjort av filt med en bakgrund och filtfigurer som man kan flytta runt.

Ote håller öppen förskola i Den Gode Herdens kyrka på fredagar kl. 9:00-11:30 och i S:t Olofs kyrka måndagar samma tid fram till vecka 50 då det avslutas med julfika och luciafika.

Svenska kyrkan Helsingborgs öppna förskola finns på/i:

● Solfångaren Maria Park fredagar
och måndagar 9–12 (för tvillingar tisdagar,
för barn med funktionsvariation
söndagar, se webben för datum)
● S:t Olofskyrkan, Jönköpingsgatan
måndagar 9–11.30
● Raus församlingsgård, Råå,
torsdagar 9–12, måndagar 9–13.30
(anmälan till lunch krävs)
● S:ta Anna kyrka, Johan Banérs gata,
tisdagar 9-12