Foto: Linda Gustafsson

Ideella krafter och engagemang på Matkooperativet

Det du slås av direkt när du tar trappstegen ner till den lilla butiken på Möllegränden 4A är de behagliga färgerna på paket och förpackningar och de vackert uppställda hyllorna. Matkooperativet i Helsingborg har precis fyllt två år och i butiken fullkomligt blomstrar det.

Hanna Bergström är tillsammans med sin sambo en av initiativtagarna till butiken. De hade en idé som spreds vidare till fler som engagerade sig, och till slut kunde  idén bli till  verklighet. Nu finns det över 70 medlemmar som tillsammans gör  butiken möjlig.

– Vi har arbetat upp ett bra nätverk med producenter och leverantörer, vi är många som hjälps åt. Vi har olika grupper som man kan engagera sig i, allt ifrån butiks- och skyltgrupp till inköpsgrupp, eventgrupp och nu också en trivselgrupp, berättar Hanna.

Matkooperativet är en medlemsorganisation där du kan vara passiv medlem då du betalar en avgift och får ta del av erbjudanden från butiken, eller aktiv medlem där du också engagerar dig i butiken. Susanne Revtorp är en av de ideella som jobbar i butiken. Till vardags arbetar hon på församlingsexpeditionen i Den Gode Herdens kyrka på Filborna, men mycket av sin fritid lägger hon här.

– Det är roligt och inspirerande att få vara en del i det här och hjälpa till med det jag kan. Sen vet jag inte var jag skulle gå och handla längre om jag inte skulle handla här, berättar Susanne.

Grundtanken med Matkooperativet är att kunna erbjuda bra, ekologiska och  närodlade produkter.

Foto: Linda Gustafsson

– Vi kollar att innehållsförteckningen är bra, att det inte finns några onödiga  tillsatser eller kemikalier. När man handlar något här ska man kunna lita på att  någon har kontrollerat så att det är okej, säger Susanne.

Det är väldigt estetiskt tilltalande i butiken, ordning och reda och fint uppställda burkar, kartonger och flaskor.

– Vi ser att det är viktigt att det är behagligt att handla här. Man ska slippa all reklamhets och stress och bara se det man verkligen ska se. Tanken är att vi ska göra bra mat mer tillgängligt och vara en ”vanlig” matbutik, och då måste vi också göra det tilltalande, berättar Hanna.

Förutom ekologiskt och närodlat finns i butiken också ett återvinningstänk. Till
exempel finns det ett ställ med varor som börjar få kort datum, och stora dunkar och förpackningar där du fyller på antingen i en medhavd flaska/burk eller en du kan köpa som du kan återanvända nästa gång.

– Ja, när jag handlar har jag en påse pryttlar, burkar och flaskor med mig redan in i
butiken, säger Susanne och skrattar. När jag frågar vilka framtidsplaner det finns för butiken funderar Hanna lite på sitt svar.

– Klart vi funderar på hur vi ska jobba framöver. Ska vi utöka? Får vi plats i våra
lokaler? Men grundtanken är ändå att vi ska inspirera fler till att tänka som vi, och att göra det vi kan för en mer hållbar värld, berättar Hanna.

Efter vår träff springer Hanna tillbaka till Bruksgatan där hon arbetar med uppstarten av ett nytt kafé, Kaffebruket. Samma tänk som Matkooperativet, men ett eget projekt. Susanne plockar vidare bland varorna och jag tackar för mig. På vägen ut köper jag en glass med lakritssmak. Det kändes bra och den var
dessutom fantastiskt god.

/Linda Gustafsson