Foto: Ingegerd Häller

Dop

Dopet är öppet för alla, för barn såväl som vuxna. Dopet är en högtid förknippad med glädje, en gåva för livet och en väg in i den kristna gemenskapen. Du blir en del av den världsvida kyrkan. Men för många är dopet också en stark familjetradition.

Dopet är ett sakrament, en helig handling. Det kallas så för att Jesus själv instiftade det. Dopet är en viktig tradition som binder ihop släktena i nuet och i det förgågna. Dopet är Guds omfamning – ett löfte om att vara med under livets alla dagar, oavsett vad som händer.

Hur går det till att boka dopet?

Bokningen vill vi göra via telefon eller om du kommer till församlingshuset i  Hässelby Strand.

Kan man låna dopkläder?

Vi har dopkläder både för vuxna och till bebisar att låna ut.

Måste man ha en fadder?

Nej, det behöver man inte, men många tycker det är en fin tanke med en fadder som ger stöd och inspiration längs livets väg.

Övriga frågor om dopet

Inför dopet kan man ha många frågor, här får du svar på en del av dessa.

Dopberättelser

Henrik blev döpt i vuxen ålder

Henrik blev döpt vid kyrkans drop-in-dop.

Hässelbybon Henrik Petrén växte upp i Spånga utan någon närmare relation till Svenska kyrkan. När dottern konfirmerades för några år sedan här i Hässelby tog han tillfället i akt och blev döpt på ett drop-in-dop i Hässelby Strands kyrka, något han länge funderat på.

Maria och Moses valde att döpa sina barn i Hässelby Villastads kyrka.

Maria och Moses

Maria och hennes man Moses valde att döpa sin dotter i Hässelby Villastads kyrka. För dem var dopet ett välkomnande in i den kristna tron.

Dopfolder 2022

Klicka på bilden för att ladda ner dopfoldern i pdf-format.

Ladda gärna ner Dopfoldern

Boka dop

Har du någon fundering du inte hittat svar på? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Förklarande text