Månadens medarbetare Margot Berg

Varje månad presenterar vi en medarbetare under rubriken ”Månadens medarbetare”.

Margot Berg, fritidsledare

Bor: centrala Härnösand

Fritidsintressen?
- Jag tränar med Friskis och svettis. Att promenera i naturen fyller mig med kraft och energi. Och så läser jag gärna deckare.

Hur många år har du jobbat inom Svenska kyrkan?
- Jag började 2001. Tidigare jobbade jag med döva/hörselska­dade barn. Teckenspråket och tecken som stöd kan jag använda dagligen. Exempelvis när ett barn ville sjunga ”Nu tändas tusen juleljus”. Barnet kunde tecknen för sången men visste inte vad den hette.

Vad gör en fritidsledare?
- Vi gör en massa olika saker med inriktning mot barn och familj! Bland annat Stor & Liten (kyrkans öppna förskola) för dom allra minsta. Vi åker ut till skolor och har ”bibeläventyr”. Vi bjuder också in till jul- och påskvandring. Nu inför påsken berättar vi om påskens händelser med hjälp av bibliska figurer som vi tillverkat själva. Vi blandar berättande med sång och ramsor.

I kyrktornet bor kyrkråttorna Elsa och Signe. De har kyrkvandring med barnen och berättar utifrån pärlorna i frälsarkransen, t ex om Jagpärlan; Gud har skapat mig och ser mig som oändligt värdefull!

Vad är roligast med jobbet?
-Att möta barnen och få deras förtroenden. En viktig del i mitt jobb är att lyssna! När barnen ser mig ropar de ofta; ”Nu kommer kyrkan” eller ”Nu kommer Jesus”!

Text och bild: Lena Vik, kommunikatör Svenska kyrkan Härnösand