Foto: Michael Folmer

Vigsel

Går ni i bröllopstankar? Bröllop är ett minne för livet, främst för dem som gifter sig, men ofta också för dem som är gäster.

Vill du boka vigsel, eller har du frågor om vigsel?

Om du har några frågor angående vigsel i Hammarby församling, eller vill boka kyrka för vigsel, så är du välkommen att kontakta oss.

Hammarby församlings expedition
telefon: 08-555 168 27, 28
fax: 08-590 707 14
e-post: hammarby.forsamling@svenskakyrkan.se

Postadress:
Hammarby församling
Kyrkvägen 12
194 78 UPPLANDS VÄSBY

De tider som i första hand är reserverade för dop och vigsel i Hammarby församling är:

lördagar 13.00, 14.00 samt 15.00 i Hammarby kyrka

Om du har önskemål om andra tider, kontakta expeditionen så ska vi försöka hitta en tid tillsammans.

Vanliga frågor om vigsel

Här försöker vi samla de vanligaste frågorna om vigsel i Hammarby församling. Har du några andra frågor är du välkommen att kontakta oss.

Kyrkor för vigsel

Hammarby församling har ett antal platser där vi kan erbjuda vigsel. Några av de platser vi rekomenderar varmast presenteras nedan.

Hammarby kyrka

Hammarby medeltida kyrka ligger vid sjön Fysingens södra strand, nedanför Brunkebergsåsen som tar sin början här.

Vilunda kyrka

I Väsby centrum invigdes år 1975 en ny kyrka, som fick namnet Vilunda kyrka.

Kapellet

Invid Hammarby kyrka, precis nedanför åsen, står det lilla kapellet.

Trefaldighetskällan

I närheten av Hammarby kyrka ligger en klar källa, som rinner mot norr. Denna källa har i århundraden använts som en helig källa, då den ansågs ha helande krafter.

Vigsel vid källan

Den som vill ha ett bröllop utöver det vanliga kan hålla sin vigsel vid Trefaldighetskällan bakom Hammarby kyrka. Under den varma årstiden kan vigsel vid Trefaldighetskällan ge ett trevligt minne. Källan ligger utomhus, cirka 300 meter bakom Hammarby kyrka, vid sjön Fysingen. Källan är känd sedan medeltiden, och platsen är naturskön.

Brudkronor

Ingen brud är komplett utan en brudkrona! Hammarby församling har två brudkronor för utlåning. Den äldsta är från sent 1700-tal och nyligen renoverad av silver- och guldsmeden Jesper Blomquist, samarbetspartner till Jan Ribbhagen.

Hammarby brudmarch

Redan 1993 lämnades noterna till Hammarby brudmarsch över till Hammarby församling. Riksspelmannen Benny Johansson hade komponerat denna marsch, speciellt för Hammarby församling. Den framfördes en gång, vid en vigsel den 29:maj 1993, för att sedan falla i glömska.