Hammarby brudmarsch

Redan 1993 lämnades noterna till Hammarby brudmarsch över till Hammarby församling. Riksspelmannen Benny Johansson hade komponerat denna marsch, speciellt för Hammarby församling. Den framfördes en gång, vid en vigsel den 29:maj 1993, för att sedan falla i glömska.

Av en händelse fick jag kontakt med Benny, och historien började nystas upp. Lite drygt tolv år efter första framförandet, närmare bestämt vid Kyrkans förskolas avslutning i juni 2005, introducerades verket officiellt av riksspelmännen Benny Johansson och Pelle Wallin.
Nu när marschen är introducerad ska inte misstaget att glömma bort den igen. Därför kommer två snitt ur den att läggas upp på vår hemsida så att blivande brudpar kan provlyssna på den.

Om vill tjuvlyssna lite (vilket man gärna får vara i detta fall) så kan du klicka på någon av länkarna nedan för att höra hur marschen låter.

/Mikael Dynesius

2fioler Ladda ner
Hammarby brudmarsch, framförd av två fioler
altsax-orgel Ladda ner