Foto: Harald Notini/Hammarby församling

Kapellet

Invid Hammarby kyrka, precis nedanför åsen, står det lilla kapellet.

Om kapellet

Kapellet ligger i anslutning till Hammarby kyrka

Kartlänk för att hitta hit.

Kapellet uppfördes i början av 1960-talet. Invigningen skedde 1961.

I kapellet finns cirka 45 sittplatser och här finns även en liten orgelläktare med en piporgel. Detta gör att kapellet passar alldeles utmärkt till mindre ceremonier. Rummet är även utsmyckat med en väggbonad i textil, gjord 1961 av konstnären Sofia Widén. Här förvaras även tre stycken stenmonument; ett ristat gravklot, en gravkista samt en sten med ett ristat kors.

Från början var kapellet en egen fristående byggnad, men 1978 byggdes ett väntrum till i anslutning till själva kapellet.

Kapellet är tillgängligt för begravningar, dop och vigslar

För dem som vill hålla en liten ceremoni för begravning, dop eller vigsel kan kapellet vara ett alternativ.

Hammarby församling upplåter även kapellet med väntrum till borgerliga begravningar.

Dop och vigsel bokar du hos oss. Kyrklig och borgerlig begravning hjälper begravningsbyrån dig att boka men vi svarar gärna på dina frågor.