Foto: Håkan Haglund/Hammarby församling

Brudkronor

Ingen brud är komplett utan en brudkrona! Hammarby församling har två brudkronor för utlåning. Den äldsta är från sent 1700-tal och nyligen renoverad av silver- och guldsmeden Jesper Blomquist, samarbetspartner till Jan Ribbhagen.

Yngre silverkrona

Församlingens yngre krona är från 1961 och är i silver med infattningar av bergkristall. Enligt stämplingarna är den tillverkad i Stockholm av silversmeden Birger Haglund.

Foto: Ylva Cederborg

Birger Haglund föddes 1918 och dog 2006. I en heminredningstidning från år 2007 kan man läsa följande om honom:
Som liten pojke tog sig Birger Haglund in i de fina hemmen i Sveg med hjälp av små egenplockade blombuketter.

I ett av hemmen fann han en förgylld silverminiatyr utförd i filigranarbete som hänförde honom.

Birger Haglund har berättat att det var då som det tändes en låga som kom att bestämma hans yrkesval.

På 50-talet och en bit in på 60-talet så hade Birger Haglund sin sakrala period då han formgav flera uppsättningar kyrksilver för nybyggda kyrkor runtom i landet.

Foto: Håkan Haglund/Hammarby församling

Renoverad antikvitet

Den andra brudkronan är enligt dess stämplar tillverkad på 1780-talet i Stockholm av Nils Arf. Denna krona är också i silver, dock i förgyllt silver. På kronan finns stenar i olika färger, gröna, turkosa, blåa och ofärgade stenar.  I kronans ring finns en inskrift där det står tillhör Hammarby Kyrka.

I slutet av 2010 lämnades kronan till Jan Ribbhagenen, känd bl.a från det populära SVT- programmet Antikrundan, för renovering. Arbetet utfördes av silver och guldsmeden Jesper Blomquist. Traditionen om brudkronan uppstod inom den Katolska kyrkan. Under medeltiden bar många Maria-statyer i kyrkorna kronor. Sådana började man låna ut till brudar under bröllop.

Bruden kom att stå som symbol för himmelens drottning, som jungfru Maria kallades. Från början var brudkronan den allra viktigaste detaljen i en bruds klädsel. Den var ett drottningtecken och senare kom den att bli en jungfrusymbol.
De tidigaste uppgifterna om särskilda brudkronor kommer från 1400- talet.

Kyska brudar

En brudkrona fick endast användas vid kyska brudars första äktenskap. Att bryta mot denna regel kallades för kronbrott och ledde till höga böter.

I slutet av 1800-talet fram till en bit in på 1940-talet så var det vanligt med myrtenkronor. En sådan krona fick bäras även av så kallade okyska brudar. Vanligt var att man själv odlade den myrten man tänkt använda för sitt bröllop. För att en myrten skulle räcka till en krona behövde den växa i tio år.

På 60- och 70- talet blev det alltmer vanligt med virkade, knypplade och till och med stickade kronor. I Lappland tillverkades även kronor av näver. Dessa var ofta tillverkade i vitt bomullsgarn eller i guldtrådsgarn. Men även brudkronor tillverkad av glas har förekommit. Till exempel bar sångerskan Charlotte Perrelli en sådan krona.

Ann-Sofie Lundin