Foto: Mona Davidsson

Cirkeln är sluten för Susanne Franzén

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu sluts cirkeln för Susanne Franzén. Hon är ny diakon i Martin Luthers kyrka – den plats där hon sjungit i kör och haft sina barn i olika verksamheter.

Halmstad har inte mycket gemensamt med det soliga Florida denna bistra januaridag.
Förutom en sak – Susanne Franzén, numera diakon i Martin Luthers kyrka.
Efter många år utomlands har hon och maken Mikael återvänt till Sverige och nya jobb på hemmaplan.
– Även om vi haft hem på många platser, upptäckte vi att det finns ett verkligt ”hemma”, säger hon.
Sammanlagt har det blivit femton år ute i världen för paret Franzén. Nu senast Florida, dessförinnan Spanien och Kalifornien, bland annat.
– Det är fantastiskt roligt att jobba för Svenska kyrkan i utlandet, säger Susanne. Det är en stor frihet i jobbet, samtidigt som du alltid är nåbar och inte har en tydlig gräns mellan arbete och fritid.

Svenska kyrkan blir ofta en plats dit turister söker sig för en kopp kaffe, för att läsa dagstidningar hemifrån – eller att få hjälp när något hänt. Kyrkans personal kan stötta vid sjukdom och olycksfall och hjälpa till med myndighetskontakter av olika slag.
– Och vi finns där inte minst för glädje – många par väljer att vigas i Svenska kyrkan utomlands.
I spanska Alicante, där hon och maken jobbade i fem år, är charterturisterna få men de svenska pensionärerna desto fler. Många har köpt sig en bostad och vistas på solkusten i längre perioder, särskilt när yrkeslivet är över.
Svenska kyrkan erbjuder olika aktiviteter, gudstjänster, stöd och samtal. Att befinna sig i en slags semester utan slutdatum kan för vissa leda till för hög alkoholkonsumtion, problem i relationen eller en allmän vilsenhet i tillvaron.
– Att vi finns blir väldigt viktigt, säger Susanne.

Men nu handlar det om arbete i området Martin Luther och Andersberg.
– Jag börjar med att gå in i det arbete som pågår, och lära känna verksamheten, säger hon. Sedan får vi se – jag gillar att jobba utåtriktat, på lite andra arenor. Att till exempel arbeta med högskolan, med nattcaféet, sjömanskyrkan och äldreboenden lockar mig.
– Och så ska jag börja sjunga i Angeluskören igen – det ska bli roligt!

Text: Mona Davidsson

När Susanne Franzén som ung besökte Martin Luthers kyrka tilltalades hon inte av arkitekturen. Men med åren har hon ändrat åsikt: - Jag tycker nu att byggnaden är vacker och annorlunda, och jag tycker väldigt mycket om krucifixet i kyrksalen. Foto: Mona Davidsson